Friday, January 28, 2011

Γιουβαρλάκια

Ας φτιάξουμε ένα παραδοσιακό φαγητό. Ποιος δεν έχει φάει γιουβαρλάκια από τα χέρια της μάνας του; Για να δούμε πώς θα το κάνουμε:

Γιουβαρλάκια
Υλικά για 6-8 άτομα
1 κιλό κιμάς
3/4 φλυτζανιού ρύζι
1 κρεμμύδι τριμμένο
1 κ. σ. ξερό μαϊντανό (ή μισό φλυτζάνι φρέσκο ψιλοκομμένο)
αλάτι
πιπέρι
2 αυγά
χυμό από 1-2 λεμόνια

Και τώρα τι κάνουμε:
Τρίβουμε το κρεμμύδι στον τρίφτη ή στο μούλτι (το ότι ξέχασα προχτές να βάλω κρεμμύδι, δεν θα το κάνω θέμα και το καλό που σας θέλω είναι να μην το κάνετε ούτε κι εσείς ;-) ) Προσθέτουμε στον κιμά το ρύζι πλυμένο, το κρεμμύδι, τον μαϊντανό, αλάτι και πιπέρι. Ζυμώνουμε καλά όλα τα υλικά. Πλάθουμε μετρίου μεγέθους μπαλάκια και τα τοποθετούμε σφιχτά το ένα δίπλα στο άλλο σε χύτρα (ή κατσαρόλα). Πλάθουμε μέχρι να τελειώσει όλο το μίγμα.
Προσθέτουμε νερό μέχρι να καλύπτονται τα γιουβαρλάκια και ένα δάχτυλο πιο πάνω.
Βράζουμε στη χύτρα, σε μέτρια φωτιά για 25-30 λεπτά. Αν δεν τα κάνουμε στη χύτρα θα θέλει οπωσδήποτε περισσότερη ώρα σε κοινή κατσαρόλα.
Τα γιουβαρλάκια μας είναι έτοιμα. Σε αυτή τη φάση μπορούμε αν θέλουμε να τα αυγοκόψουμε.
Για να αυγοκόψουμε τα γιουβαρλάκια, χτυπάμε τα ασπράδια των αυγών με σύρμα ή ρόδα. Όταν χτυπηθούν και γίνουν ελαφριά μαρέγκα, προσθέτουμε και τα κροκάδια. Χτυπάμε να αναμιχθούν κι αυτά καλά. Ρίχνουμε το λεμόνι και συνεχίζουμε το χτύπημα για μερικά δευτερόλεπτα. Παίρνουμε ζουμί από την κατσαρόλα και το προσθέτουμε στα αυγά πάντα χτυπώντας. Συνεχίζουμε να βάζουμε όσο πιο πολύ ζουμί μπορούμε. Όταν πάρουμε αρκετό ζουμί (ή σχεδόν όλο), προσθέτουμε το μίγμα των αυγών στην κατσαρόλα ανακατεύοντας απαλά. Το φαγητό μας είναι έτοιμο.

Tips:
Θα προσέξατε ότι δεν έβαλα καθόλου λάδι. Θεωρώ ότι δε χρειάζεται να βάλουμε επιπλέον λίπος αφού ο κιμάς έχει αρκετό. Αν κάποιος βέβαια θέλει να προσθέσει λάδι, δεν έχει παρά να το κάνει.

Πολλοί βάζουν ένα πιάτο πάνω από τα γιουβαρλάκια για να μη διαλυθούν. Ποτέ δεν το έχω κάνει και ποτέ δε μου έχουν διαλυθεί. Για τον ίδιο λόγο μερικοί προσθέτουν αυγό μέσα στη ζύμη. Αν το φαγητό μας βράσει σε μέτρια φωτιά, δεν κινδυνεύει να διαλυθεί.
Το φαγητό μας μπορεί να γίνει και κοκκινιστό χωρίς την προσθήκη των αυγών και του λεμονιού. Απλώς προσθέτουμε μια κουταλιά πάστα ή συμπυκνωμένο χυμό ντομάτας αφού προσθέσουμε το νερό και το αφήσουμε να βράσει.

Αν μείνει φαγητό, μπορείτε να το φυλάξετε στην κατάψυξη για επόμενη χρήση.

Συνοδέψαμε το φαγητό μας, με σαλάτα πράσινη και τοματίνια, πιπεριά, κρεμμυδάκι

και ψωμί με πουρέ κολοκύθας, το οποίο έφτιαξα σε μιάμιση ώρα. Έγινε ταχύτατα, γιατί χρησιμοποίησα μίξερ αντί να το ζυμώσω.

Τελευταία, πειραματίζομαι με ψωμιά που μπορούν να γίνουν γρήγορα, με χτύπημα σε μίξερ για ακόμα μεγαλύτερη ευκολία.

Καλό πσκ σε όλους!

38 comments:

  1. To πιστεύεις ότι 18 χρόνια παντρεμένη και δεν το είχα μαγειρέψει ποτέ;;; Και τώρα 6 μήνες στο Βέλγιο και το έχω φτιάξει 500 φορές!!! Φαίνεται με εμπνέει το κρύο;)

    ReplyDelete
  2. Νοστιμαααααααα! Σημερα τα εφτιαξα κι εγω.Μονο που βαζω ανιθο αντι για μαινταντο.

    ReplyDelete
  3. ΤΡΑΒΙΟΥΝΤΑΙ ΤΑ ΓΙΟΥΒΑΡΛΑΚΙΑ ΜΕ ΑΤΟ ΤΟ ΚΡΥΟΥΛΙ!!!!!ΜΙΑΜ ΜΙΑΜ!!!!!!!!
    ΚΑΛΟ ΒΡΑΔΥ...ΜΑΛΛΟΝ ΚΑΛΟ ΞΗΜΕΡΩΜΑ!

    ReplyDelete
  4. Τέλειοοοοο μπραβο ΚΙΚΗ!!!

    ReplyDelete
  5. τελειο φαγητο Κικη μου, το λατρευω , αλλα εχω να το φαω χρονια, και τωρα ειδικα δεν βλεπω να το φτιαχνω , χαχαχαχα γεγονος ομως ειναι οτι εσυ και οι συνταγες σου και ειδικα οι φωτο σου ειστε μεγαααααλη παρηγορια για μενα, αχ αχ . φιλιααα

    ReplyDelete
  6. Αγαπημένο μου (και αυτό χαχαχα...).Η όρεξη μας πάντα μεγάλη και με την καλύτερη διάθεση !Συνήθως στο πατρικό μου τα κάναμε με το υπόλοιπο που είχε περισέψει από την γέμιση γιά τα κολοκυθάκια (επίτηδες η μητέρα μου έφτιαχνε περισσότερη ).Ένα μυστικό γιά να μην σκορπάνε καθόλου και να κρατάνε την στρογγυλή φόρμα τους είναι : αφού τα έχουμε ζυμώσει και πλάσει στρογγυλά βάζουμε το νερό στην κατσαρόλα και όταν κάψει ΜΕΤΑ τα ρίχνουμε μέσα ,έχει την ιδιότητα και σφίγγει ο κυμάς χωρίς να διαλυθούν !!!Επίσης γίνονται πολύ ωραία και με κόκκινη σάλτσα συνοδεύοντας πατάτες τηγανιτές και άλλα !!!

    ReplyDelete
  7. Τα γιουβαρλάκια είναι αγαπημένο φαγητό! Δεν μπορώ να καταλάβω τι λάθος κάνω και μου γίνονται σκληρά. Παρ όλο που είναι νόστιμα δεν είναι αφράτα.

    Μάλλον θα ακολουθήσω κατά γράμμα τη συνταγή σας και θα επανέλθω.

    Καλημέρα καλό ΣΚ και το ψωμί με πουρέ κολοκύθας μου ήρθε στη σκέψη τέλειο:))))

    ReplyDelete
  8. Κλασσικό αγαπημένο φαγητό!!!!!
    Φιλάκια

    ReplyDelete
  9. Οτι πρέπει για το κρυολόγημα! Φανταστικό φαγητό! Φιλάκια πολλα πολλά!

    ReplyDelete
  10. Οτι πρέπει με αυτόν τον καιρό το φαγάκι σου!
    Εγώ αντί για μαϊντανό βάζω άνηθο!
    Φιλιά, καλό ΣΚ!

    ReplyDelete
  11. Πολύ ωραίο φαγάκι, το τρώω στη μανούλα, τρελαίνομαι για όλα τα αυγολέμονα, δεν το έχω φτιάξει ακόμη εγώ, με τις οδηγίες σου όμως νομίζω ότι θα το προσπαθήσω.

    ReplyDelete
  12. Κούκλα είναι και παρά το ότι έχω ήδη φάει φακές σαλάτα (υπέροχη και ζήλεια σας), τα λιγουρεύομαι η χοντρέλω!

    ReplyDelete
  13. Δεν πίστευα ότι θα είχε τέτοια επιτυχία σαν μενού στα παιδιά!
    Για να γίνει πιο πλούσιο στις βιταμίνες (καταλαβαίνεις γιατί) ο ζωμός πλούτισε με καρότα, πατάτες και κολοκύθα ασσορτί του ψωμιού σου, ενώ στο τέλος πριν το αυγολέμονο πέρασαν τα λαχανικά, που δεν αρέσουν πάντα στα παιδιά, από το μίξερ.Έτσι είχαμε και γιουβαρλάκια και βελουτέ και αυγοδαρμένα[=ζακυνθινή έκφραση?]!!
    Merci pour la recette et Βοn Appétit!!

    ReplyDelete
  14. Έχω χρόνια να το φάω!!!! καλό ΣΚ

    ReplyDelete
  15. Αγαπημένο χειμωνιάτικο φαγάκι.Ό,τι πρέπει με το κρύο. Καλό ΣΚ

    ReplyDelete
  16. Και να φανταστείς χτες το βράδυ ο πολύ μικρός μου με ρώτησε "Πότε σα κάνειθ λουβαλάκια;;" Λοιπόν θα κάνω, αλλά το ψωμί με πουρέ κολοκύθας δεν έχει συνταγή; Μα τι; Πρώτα μας βάζεις ιδέες και μετά;;;

    ReplyDelete
  17. Αγαπημένο φαγητό, προσθέτω αυγό εγώ και στο νερό που θα βράσουν βάζω καρότο τριμμένο.
    Καλό Σ/Κ

    ReplyDelete
  18. Κλασικό, παραδοσιακό και γευστικό. Τέλος.

    ReplyDelete
  19. Ότι πρέπει με το κρύο που κάνει! Περίπου έτσι το κάνω και εγώ! Στην ζύμη βάζω ασπράδι αυγού δεν είχα σκεφτεί να το παραλείψω. Προσθέτω και λίγο δυόσμο στη ζύμη. (Ώστε να μη βάζω λάδι? Λες?)

    ReplyDelete
  20. λουκουλειο το γευμα και η σουπα ο,τι πρεπει για χειμωνα!!!

    ReplyDelete
  21. Κική,
    αγαπημένο μου φαγητό. Το προτιμώ άσπρο και όχι με ντομάτα.
    Το κάνω κάπως έτσι και τώρα μου είπες κάτι σημαντικό σε σχέση με το λάδι. Το μόνο που δεν μ άρεσε ήταν ότι έβγαζε λάδι και δεν έφταιγε αυτό! Έπρεπε να μην προσθέτω λάδι..

    Ευχαριστώ!

    Καλό ξημέρωμα

    ReplyDelete
  22. καλημερα και καλη Κυριακη, θα παρω μονο σαλατα διοτι , ειμαι σε διαιτα σε φιλω Κικιτσα μου !!!

    ReplyDelete
  23. Μμμμμμμ....
    ένα περίεργο πράγμα, κάθε φορά που μπαίνω εδώ μου προκύπτουν μικρές και λάγνες κραυγούλες....

    ReplyDelete
  24. Από τα πιο αγαπημένα μας φαγητά! Και εγώ δε βάζω λάδι, τι σύμπτωση!
    Με γεια τα νέα features:))

    ReplyDelete
  25. Μαρίνα κι εγώ δεν τα κάνω συχνά. Μάλιστα στα παιδιά δεν τους αρέει με αυγό...

    Δημιουργία ναι τα άτιμα!!!

    Μαρία ναι! Κρυαράκι-γουβαρλάκι! Χαχα!

    Benikos ευχαριστώ!

    Κατερινάκι, μπαίνε για παρηγοριά! Κερνάμε και τέτοιο! Φιλάκια!

    ReplyDelete
  26. Ορφέα, εγώ κάνω κάτι παρόμοιο (που ξέχασα μάλλον να το γράψω). Βάζω καυτό νερό στην κατσαρόλα αφού τα έχω βάλει μέσα.
    Καλωσήρθες!

    Κατριν καλωσήρθες. Καμιά φορά παίζει ρόλο και ο κιμάς. Κι εμένα καμιά φορά είναι πιο σφιχτά.

    Αστέρι φιλούμπες!

    Πλεκτό εγκώμιο ναι!

    Έλενα ευχαριστώ!

    ReplyDelete
  27. Πόπη κι εγώ τρελαίνομαι με τα αυγολέμονα, αλλα τα παιδιά μου δεν... :-(

    Νένα και μετά αναρωτιόμαστε γιατί δεν μπορούμε να χάσουμε κιλά...Χεχε!

    Πέννυ άψογη σε βρίσκω ΚΑΙ στα ζακυθινά! Χαχα!

    Μανσουσίνα κι εγώ ανα κάποια χρόνια το τρώω! χαχα!

    Βίτα συμφωνώ!

    Κωνσταντίνα, καλωσήρθες! Θα το βάλω κι αυτό!

    ReplyDelete
  28. Ξανθή, καρότο έβαζε και η μάνα μου (κι εγώ) πολλές φορές!

    Κάνθαρε και τελεία! χαχα!

    Αγγελική, εδώ εγώ ΔΕΝ έβαλα λάδι και πάλι βγήκε λιπαρή η σάλτσα!!!

    Πανσοφίξ, έτσι!

    Ρεγγίνα, μη βάλεις την επόμενη φορά να δεις...!

    Ασπα καλά κάνεις!!! Φιλιά!

    Μαριέλα σε νιώθωωωω! χαχα!

    Μαράκι ούτε εσύ;;; Σμουααατς!
    Θενκς!

    ReplyDelete
  29. Αγαπημένο φαγάκι!!!καλή εβδομάδα!!!

    ReplyDelete
  30. Ιριδα ευχαριστω! Επίσης!

    ReplyDelete
  31. Εγώ ποτέ δεν βάζω το κερμμύδι στον κιμά..Εκείνο που κάνω είναι λίγο πρίν κατεβάσω το φαγητό απο την φωτιά να τσιγαρίσω το κρεμμύδι με ελάχιστο φρέσο βούτυρο..Βάζω και μια κουταλιά αλεύρι και το διαλύω μέσα στο βούτυρο..Ρίχνω το μείγμα στην κατσαρόλα και το αφήνωνα πάρει μια βράση...Δοκιμάστε το και θα με θυμηθείτε...Μοσχοβολάει και γίνεται η σούπα πιό βελουτέ!!

    ReplyDelete
  32. Αν δεν θέλετε αβγό, χτυπάτε το χυμό λεμονιού με μιά κουταλίτσα κόρν φλάουερ και προσθέτετε λίγο απ το ζουμάκι του φαγητού για να ισορροπήσει η θερμοκρασία. Το ρίχνετε στο φαγητό και κουνάτε την κατσαρόλα, να δέσει η σάλτσα... Επίσης, για να μη διαλυθούν στο μαγείρεμα, εγώ τα αλευρώνω και τα ρίχνω στο νερό που βράζει.... Τέλεια!!!!

    ReplyDelete
  33. Ντιάνα, Τόνια, ευχαριστούμε για τις υποδείξεις.

    ReplyDelete
  34. Κική όχι αβγοκομμένο το έκανα σημερα, με καρότο για το παιδι και κολοκύθι μέσα στον κιμά επιπλεον. Τα βαζω καταψυξη; το ρυζι δε θα παθει ένα κατι;;;

    ReplyDelete
  35. Έχω φυλάξει στην κατάψυξη και δεν έπαθε κάτι ;-) Μέχρι και ζυμαρικά έβαλα :-)

    ReplyDelete
  36. Μου εγιναν νερουλα τωρα τι κάνω; ;;

    ReplyDelete
  37. Βαλε σε πολύ λίγο νερό 1-2 κουταλάκια κορν φλάουρ και ρίξε το στη σάλτσα σε χαμηλή φωτιά να δέσει.

    ReplyDelete