Wednesday, March 31, 2010

Κρέμα καραμελέ της Ασπασίας

Κατά καιρούς έχω αναφέρει την κρέμα καραμελέ που κάνω. Η συνταγή, είναι της φίλης μου της Ασπασίας και είναι πολύ πετυχημένη. Το μυστικό για να μην μυρίζει αυγουλίλα, είναι ένα: για κάθε αυγό, βάζουμε μία βανίλια. Η Ασπασία είναι εξπέρ στην κρέμα καραμελέ.
Η κρέμα καραμελέ, ήταν και η αιτία που γνωρίστηκα με τη Ρένα.

Γλυκάκι ελαφρύ, ό,τι πρέπει για μετά το αναστάσιμο ή πασχαλιάτικο τραπέζι και επίκαιρο, μια και είναι εποχή που οι κοτούλες κάνουν αυγά αβέρτα.

Κρέμα καραμελέ
Υλικά για 16 κουπάκια

Για την κρέμα
8-10 αυγά σε θερμοκρασία δωματίου (ανάλογα πόσο μεγάλα είναι)
1 λίτρο γάλα φρέσκο
8-10 βανίλιες (1 για κάθε αυγό)
1 κούπα ζάχαρη (τσαγιού) ή και λιγότερη

Για την καραμέλα
1 κούπα τσαγιού ζάχαρη
5 σταγόνες λεμόνι
5 σταγόνες νερό

Εκτέλεση
Φτιάχνουμε την καραμέλα ως εξής:
Βάζουμε την ζάχαρη το λεμόνι και το νερό σε κατσαρόλα και φτιάχνουμε καραμέλα με κλειστό το καπάκι (λέει η Ασπασία, αλλά εγώ δεν το κλείνω γιατί δε θέλω να σκουραίνει πολύ η καραμέλα και να πικρίζει, έτσι το αφήνω ανοιχτό για να το ελέγχω. Επειδή δεν μου αρέσει να είναι σκούρα, αφήνω τη ζάχαρη να λιώσει και να πάρει σκούρο ξανθό χρώμα. Τότε αποσύρω την καραμέλα από τη φωτιά).
Βάζουμε από μια κουταλιά καραμέλα σε 16 κουπάκια (ή σε φόρμα) και φτιάχνουμε την κρέμα.

Για την κρέμα:
Βράζουμε το γάλα με τη ζάχαρη και στο τέλος προσθέτουμε τις βανίλιες. Δεν είναι ανάγκη να βράσει το γάλα για ώρα. Απλώς να λιώσει η ζάχαρη.
Χτυπάμε σε ένα μπολ τα αυγά όλα μαζί, αναμιγνύουμε τα αυγά στο γάλα (να μην καίει το γάλα) ανακατεύουμε καλά και βάζουμε την κρέμα στα κουπάκια. Η κρέμα δεν είναι πηχτή, ούτε πρόκειται να πήξει αν δεν ψηθεί.
Ψήνουμε σε ταψί που μέσα έχουμε βάλει τα κουπάκια και το έχουμε γεμίσει με νερό μέχρι το ύψος της κρέμας (μπεν μαρί δηλαδή) στους 200 βαθμούς λιγότερο από ώρα μέχρι να πάρει χρώμα από πάνω η κρέμα. Μέσα στο ταψί (στο νερό δλδ) στύβουμε κι ένα λεμόνι για να μη μαυρίσουν τα κουπάκια, αν αυτά είναι αλουμινένια.

Μέχρι που έδωσα τη συνταγή στη Ρένα, δεν την είχα δοκιμάσει σε φόρμα (και ακόμα δεν το έχω κάνει). Η Ρένα όμως την έφτιαξε σε φόρμα και της βγήκε μια χαρά.

Tip:
Η καραμέλα καίει περισσότερο από την κόλαση (λέμε τώρα). Προσοχή λοιπόν πολλή κατά την παρασκευή και χρήση της.

Υπενθυμίζω ότι φτιάχνω καραμέλα με λίγες σταγόνες περισσότερο νερό και με ανοιχτό καπάκι (αν είναι κλειστό το καπάκι, έχει και την υγρασία των υδρατμών), για να ελέγχω το χρώμα της, άρα και το πόσο πικρή θα βγει. Όσο πιο πολύ «κάψετε» την καραμέλα, τόσο πιο σκούρα και πιο πικρή θα βγει.

Για να βγάλουμε την κρέμα καραμελέ από τα κουπάκια, περνάμε με ένα μαχαίρι γύρω-γύρω την κρέμα (μεταξύ της κρέμα και του τοιχώματος) και αναποδογυρίζουμε. Αν αφήσουμε την κρέμα ένα 24ωρο πριν την ξεφορμάρουμε, η καραμέλα περνάει στην κρέμα, ενώ αν την ξεφορμάρουμε νωρίτερα, ενδέχεται να πρέπει να την αδειάσουμε με το κουτάλι πάνω στην κρέμα, γιατί δεν έχει προλάβει να ενσωματωθεί όλη.

update:
Αν αποφασίσετε να κάνετε τη συνταγή, διαβάστε τις οδηγίες που δίνει ο Βασίλης στα σχόλια. Ειναι πολύτιμες!

37 comments:

  1. Πωπωωωωωωωωωωωω και τι να κάνω τώρα εγώ τέτοια ώρα που την είδα;;; πέτα καλέ καμία κατά δω :P
    Φιλιά
    Καλό βράδυ

    ReplyDelete
  2. συμπάσχω με το asteri από πάνω μου:)

    ReplyDelete
  3. Kiki, eblepa 10-1 sto Ant1 kai se perimena...krima pou den hsoun sto show.

    Creme Caramel...apo ta agapimena mou glyka.

    ReplyDelete
  4. Κική μου, είχα την επιλογή να σου στείλω μέιλ, απαντώντας στο δικό σου γλυκό κι ευγενικό μέιλ, αλλά προτίμησα να σου γράψω εδώ, δημοσίως. Καταρχήν να σε συγχαρώ για το βιβλίο σου γι άλλη μια φορά, για την δημοσιότητα που αποκτά και σίγουρα την αξίζει και για όλες τις υπέροχες συνταγές σου που πλέον όλοι απολαμβάνουμε! Και βέβαια να σου αφήσω τις ευχές μου για το Πάσχα, να περάσεις όμορφα με την οικογένειά σου, με υγεία, αγάπη και χαρά και ν'απολαύσεις τις άγιες αυτές μέρες. Χαίρομαι πολύ που το βιβλίο μου θα σου κάνει συντροφιά στις διακοπές σου, θα περιμένω να τα πούμε και πάλι με τις εντυπώσεις σου αφού το τελειώσεις! Να'σαι πάντα καλά Κική μου, πολλά πολλά φιλιά!

    ReplyDelete
  5. Κρεμ καραμελέ, η αγαπημένη μου! Ευελπιστώ οτι θα φτιάξω Κυριακή του Πάσχα. Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα.

    ReplyDelete
  6. ΑΠο τα αγαπημένα μου... θα δοκιμαστεί...

    ReplyDelete
  7. Deli,τέλεια αυτή η κρεμούλα!
    Με την καραμελίτσα η γεύση της μοναδική,μου θυμίζει παιδικά καλοκαίρια!
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  8. Και εγώ κάτι ελαφρύ ψάχνω για γιορτινό γλυκάκι. Μετά από τόσο φαγητό δεν ταιριάζει κάτι άλλο! Μπρορεί να φτιάξω την κρέμα σου!

    ReplyDelete
  9. Εγώ καίω την καραμέλλα μέσα στο κάθε σκεύος
    (1 κουταλάκι γλυκού ζάχαρι)που είναι να ψηθεί, και γλυτώνω την ταλαιπωρία!Έξοχο γίνεται!
    Καλή ανάσταση!

    ReplyDelete
  10. κρέμα καραμελ είναι σούπερ για όλες τις εποχές!!!

    ReplyDelete
  11. Κικίτσα πέρασα να σου ευχηθώ Καλό Πάσχα, καλή Ανάσταση και να πάρω και το κερασματάκι μου βεβαίως βεβαίως!!
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  12. Τα γλυκά τύπου καραμελέ και πανακότα με τρελαίνουν! Κική για πανακότα έχεις δώσει συνταγη;

    ReplyDelete
  13. to glikaki ayto to latreyw kai to kanw synexws exw omws mikres enstaseis..kiki mou exei polla ayga gia toso ligo gala .egw ypologizw miso aygo ana koupaki.sta 4 litra gala pou vazw mou xreiazontai 15 ayga oloklirA kai 4 krokous.prosthetw ligo mastixa kai ligo anthonero gia tis myrwdies opws kai ksisma portokali. kai sthn karamela panta kseskepasth kai ths rixnw to lemoni prin thn vgalw. epishs to psisimo ths to kanw stou 135 vathmous gia na mhn vrasei gia mia kai mish wra. kai gia na stamathseis to vrasmo ths karamelas voutas to katsarolaki se kryo nero.elpizw na fanikan xrisimes oi simvoules mou kai na mhn egina spastikos...filia polla kai kali epityxia se olous

    ReplyDelete
  14. Αστέρι πιάσεεεεεεεεεεεεεε!

    Χαρτ, κάνεις κάνεις! Σουτ!

    Πήτερ, ήταν μόνο το βιβλίο μου. Όχι εγώ! :-)

    Μαρία ευχαριστώ πολυ! Σίγουρα θα το τελειώσω στις διακοπές! Να περάσεις πολύ πολύ καλά! Καλό Πάσχα!

    ReplyDelete
  15. Μένια ευχαριστώ! Επίσης!

    Νίκη κι εμένα έχει γίνει αγαπημένη!

    Ελένη, όταν ήμουν μικρή, δεν μου άρεσε η πικράδα της καραμέλας, γι αυτό και δεν την σκουραίνω πολύ!

    Big mama, μπορεις να φτιάξεις και πανακότα ή σορμπέ μάνγκο. Ρίξε μια ματιά στις συνταγές.

    ReplyDelete
  16. Αγράμπελη, δεν σου παίρνει πολύ χρόνο να κάψεις την καραμέλα για κάθε κουπάκι χωριστά;

    Και λοιπόν, συμφωνώ!

    Έλενα, καλό Πάσχα!
    Ευχαριστώ!

    Έμμυ ναι. Θα τη βρεις στις συνταγές μου.

    Βασίλη, θα συμφωνήσω για τη θερμοκρασια. Επειδή είχα παρατηρήσει η κρέμα να έχει φουσκάλες, πράγμα που σημαίνει ότι έβραζε, μείωνα κι εγώ τη θερμοκρασια. Για λιγότερα αυγά, δεν εχω δοκιμάσει, γιατί φοβόμουν μην τυχόν δεν πήξει. Αφού το λες ομως, θα την κάνω με λιγότερα! Ακόμα καλύτερα! Μπερδεύτηκα όμως λίγο με τις αναλογίες. 8 αυγά βάζω κι εγώ για 16 κουπάκια (μσό αυγό ανά κουπάκι δλδ) αλλά σε ένα λίτρο γάλα. Εσύ 8 αυγά (μισό για κάθε κουπάκι) σε 16 κουπάκια αλλά σε 4 λίτρα γάλα. Χωράνε 4 λίτρα γάλα σε 16 κουπάκια; Αν θυμάμαι καλά (γιατί έχω καιρό να τη φτιάξω) γεμίζουν κατά τα 3/4 τα 16 κουπάκια. Μήπως βάζεις μεγαλύτερα κουπάκια; Όπως και να ΄χει, θα δοκιμάσω και με λιγότερα αυγά. Άλλο που δε θέλω. Για το σταμάτημα του βρασμού το ήξερα.
    Δεν γίνεσαι σπαστικός. Ίσα ίσα που είσαι ευγενέστατος. Τις συμβουλές σου τις θέλουμε γιατί είσαι ειδικός, όπως και να το κάνουμε! :-)

    ReplyDelete
  17. egw ta gemizw ta koupakia ews panw.analogika an to deis sta tesera litra 18 ayga.ara sto sto ena litro tha evaza 5 ayga.ithela na pw miso aygo ana 100 ml sto peripou.polles fores to kanw kai me katsikisio gala(apaixto logw tou voutirou) kai paizei rolo kai h zaxarh.emena mou mirize akoma kai me ta liga ayga(evaza xwriatika)giayto kai ekana oles tis patentes gia thn myrwdia. kai opws lene kai oi mikrasiatises stis polles myrwdies paizei rolo h posothta.pote den vgazoun provlima an prosekseis poso tha valeis. polla filia

    ReplyDelete
  18. ΟΚ, λύθηκε η απορία μου. Αν βάλω λοιπόν στο ένα λίτρο 5 αυγά, να βάλω και έξτρα κρόκους για το πήξιμο, ή θα πήξει λες με τα 5; (τώρα που σε βρήκα, χεχε)

    ReplyDelete
  19. dokimase tessera oloklira megala ayga kai ena kroko.vanilia vale mia mono.ligo anthonero kai miso ksisma portokali. zaxarh mexri na to deis na sou aresei h geush tou dokimazontas me ena koutalaki ligo apo to gala.kiki pistepse me einai ena glyko pou edw den einai toso zaxaroplastiko. diladi akriveia sta gramaria.analogws tA ylika prateis

    ReplyDelete
  20. Ωραία! Θα ακολουθήσω τις συμβουλές σου και θα την κάνω το Πάσχα! Ευχαριστώ Μπιλ!

    ReplyDelete
  21. Αχ Κικίτσα...
    Είμαι λάτρης της καραμελέ.
    Και τωρα τελευταία έμαθα να την κανω μόνη μου.
    ΤΗΝ δοκίμασα με ενα λιτρο γάλα
    και 5 αυγα- 5 βανίλιες( συμφωνω για ιση ποσοτητα βανίλιας με αυγων).
    Την δοκίμασα και με 6 αυγά και εγινε πολυ...αυγουλερή, εγινε καπως πιο παχιά,
    νομιζω πως τα 8 αυγα σε ενα λιτρο
    γαλα ειναι πολλα.
    Με 4 αυγα ειναι πιο λάιτ.
    Την εχω κανει.
    Μια χαρα ψήνεται στους 180 βαθμούς για μια ωριτσα περιπου.
    Βέβαια περί ορεξεως...
    Εγώ την βαζω σε μια μικρή μακροστενη φορμα.
    Δεν εχω ακομη κουπακια.
    Μια χαρα ξεφορμαρεται.
    Καλό Πασχα

    ReplyDelete
  22. μμμ υπέροχο το γλυκάκι Αγγελική και δεν είναι και δύσκολο, θα το φτιάξω!!
    καλό Πάσχα σου εύχομαι, σίγουρα στη Ζάκυνθο, όπως και σ'όλα τα Επτάνησα θα είναι υπέροχα!!
    φιλια!!

    ReplyDelete
  23. Τέλειο γλυκάκι. Από τα αγαπημένα μου και αυτό γιατί είναι ελαφρύ.
    Γεια στα χεράκια σου Κικί.
    Καλό βράδυ.

    ReplyDelete
  24. Κική μου δεν σε προλαβαίνω με τις συνταγές σου!Ούτε και την μητέρα μου προλαβαίνω(εξηγώ παρακάτω)
    Χτες μας έλεγες για κουλούρια, σήμερα για κρέμα καραμελέ και εγώ σήμερα κατάφερα να μαζέψω τα υλικά για τα κουλουράκια.Μέχρι την Ευριπίδου κατέβηκα για τον αστεροειδή γλυκάνισο!
    Anyway, άφησα τα υλικά στην κουζίνα με σκοπό να τα φτιάξω αύριο, βγήκα βόλτα, γύρισα και τα κουλουράκια ήταν έτοιμα!Η μητέρα μου η ανυπόμονη!Πως να μάθω να μαγειρεύω έτσι?Τα βλέπεις?χαχα!
    2-2 τα έτρωγα! Ήταν πολύ γευστικά, είχαν δίκιο τα παιδιά σου!
    Και όσο για τον Αντέννα, συγχαρητήρια, αλλά να μας ενημερώνεις πιο νωρίς για να σε βλέπουμε, άντε μην σου θυμώσω.. :P
    Καλή Ανάσταση!!!

    ReplyDelete
  25. Aremare ευχαριστώ! Για να το λέτε και οι δύο, τα 8 αυγα είναι πολλά. Έτσι την είχα κι εγώ και η Ασπασία και έτσι την αφήσαμε. Καιρός να λιγοστέψουμε τα αυγά! Καλό θα μας κάνει! Καλό Πάσχα και ευχαριστώ!

    Thumbelina, καλά να περάσεις! Ευχαριστώ!

    Λίνα ευχαριστώ! Φιλιά!

    Ζωή, έβαλα πολλές, γιατί από αύριο δεν θα βάζω για 2-3 μέρες. Κι εγώ αστεορειδή από την Ευριπίδου παίρνω. Ω! Η μαμά έβαλε χερικό στα κουλουράκια ε; χαχα! Χαίρομαι που σας άρεσαν! Ο μυρωδάτος συνδυασμός ήταν δική μου πατέντα, όπως και η συνταγή.
    Όσο για τιν αντέννα, δεν ήταν σίγουρη η μερα προβολής, γι αυτό δεν μπορούσα να πω τίποτα. Δεν πειράζει άλλωστε. Το είπα μετά! Καλά να περάσετε!

    ReplyDelete
  26. Χριστός Ανέστη και χρόνια καλά!
    Κική μου, τώρα είδα την ανάρτηση για την κρέμα. Θυμάσαι που έψαχνα μία να μη μυρίζει αυγό? Τέλεια η δική σου και ευχαριστώ που έβαλες τη συνταγή γιατί όπως είπα όταν έβαλα συνταγή για κρεμα καραμελέ στο Delicieuses έψαχνα τη δική σου που την είχα στο μεταξύ χάσει :)

    ReplyDelete
  27. Ρένια χρόνια πολλά. Θυμάμαι, θυμάμαι! :-)))

    ReplyDelete
  28. Έψαχνα να βρω μια ωραία κι εύκολη συνταγή για κρεμ καραμελέ κι αυτή εδώ μου γυάλισε μετά από πολλές που διάβασα!!
    Πειράζει που δεν είναι Πάσχα αλλά θέλω να ικανοποιήσω τις λιγούρες μου;;;
    :-D
    Ευχαριστώ πολύ για την υπέροχη συνταγή και σπεύδω να την ετοιμάσω!!!!

    ReplyDelete
  29. Ειρήνη, διάβασε τις συμβουλές του Βασίλη, ώστε να χρησιμοποιήσεις λιγότερα αυγά. Γίνεται εξίσου τελεια! Καλή επιτυχία!

    ReplyDelete
  30. Έκανα χθες τη συνταγή. Ομολογώ πως είναι πάρα πολύ εύκολη και πολύ γευστική.

    Ωστόσο, παρ'ότι μου πέτυχε η καραμέλα και η γεύση του γλυκού συνολικά ήταν πολύ ωραία, είχα ένα θεματάκι με την υφή της κρέμας.
    Δεν ξέρω τι ήταν αυτό που το προκάλεσε, αλλά εμφανισιακά ήταν σαν σφουγγάρι με πολλές πολλές τρυπίτσες. Και στο στόμα καταλάβαινες ότι δεν τρως αυτή τη βελούδινη υφή της έτοιμης κρέμας, αλλά κάτι σαν υπερβολικά μαλακό ψωμάκι.

    Τι μπορεί να πήγε στραβά; :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Αν διαβάσεις τα σχόλια του Βασίλη θα σου λυθεί η απορία για τις τρυπίτσες. ΟΙ τρύπες γίνονται αν η κρέμα βράσει σε δυνατό φούρνο. Χαμήλωσε τη θερμοκρασία και ψήσε για περισσότερη ώρα, για να μην έχει τρυπίτσες και για να έχει βελούδινη υφή. Διάβασε επίσης στα σχόλιά του για τα αυγά που μπορείς να μειώσεις. Θα τα γράψω κι εγώ μέσα στο ποστ για να τα βλέπει ο κόσμος.

      Delete
  31. Πολύ εύκολη συνταγή, την έφτιαξα χθες και ήταν πεντανόστιμη.

    Κάτι όμως μου πήγε στραβά και θέλω τα φώτα σας. Η κρέμα δεν είχε τη βελούδινη υφή που έχει αυτή του εμπορίου. Ήταν περισσότερο σαν πολύ μαλακό ψωμάκι και εμφανισιακά εμοιαζε με σφουγγάρι. Είχε δηλαδή πολλές πολλές τρυπίτσες..

    Τι μπορεί να φταίει;

    ReplyDelete
  32. Η συνταγή πέτυχε και εμφανισιακά πλέον.

    Ορίστε και μια φωτογραφία για να τη δούνε και να λιμπιστούν όσοι ακόμα δεν έχουν δοκιμάσει!

    http://img837.imageshack.us/img837/7495/90201410200157260588079.jpg

    ReplyDelete