Wednesday, December 17, 2008

Γέμιση γαλοπούλας

Ένα έδεσμα που περιμένω πως και πώς να φάω τα Χριστούγεννα είναι η γέμιση της γαλοπούλας. Δε μου αρέσει να έχει μέσα συκωτάκια και τέτοια που πικρίζουν λιγάκι τη γέμιση. Μου αρέσει να έχει κάστανα, σταφίδες, ξερά φρούτα. Πώς τα φέρνω από δω, πώς τα φέρνω από κει, σε γλυκό μου γυρίζει και η γέμιση…
Ας τη δούμε:

Γέμιση γαλοπούλας
400 γρ. κιμάς
1-2 κρεμμύδια ξερά ψιλοκομμένα
70 γρ. ρύζι κίτρινο
Ένα ματσάκι μαϊντανό φρέσκο ή 1-2 κουταλιές ξερό
Λίγο κρασί
Σταφίδες ξανθές κατά βούληση (πχ. μισό ποτήρι κρασιού σταφίδες) τις οποίες μπορείτε να μουσκέψετε σε λίγο τσέρι.
Κάστανα όσα θέλετε.
Κουκουνάρι ομοίως.
Αλατοπίπερο

Βράζουμε και καθαρίζουμε τα κάστανα (περίπου 20 λεπτά βράσιμο). Τα κόβουμε στη μέση ή τέταρτα αν είναι μεγάλα.
Τσιγαρίζουμε ελαφρά τον κιμά και το κρεμμύδι σε λίγο λαδάκι για 10-15 λεπτά. Σβήνουμε τον κιμά με λίγο κρασί ή νερό. Εγώ, αντί να μουλιάσω τις σταφίδες σε τσέρι, έσβησα τον κιμά με λίγο σπιτικό τσέρι. Επίσης, άλλη φορά, τις μούλιασα σε τεντούρα και έσβησα τον κιμά με τεντούρα.
Προσθέτουμε ένα ποτήρι νερό και βράζουμε για 5-10 λεπτά.
Προσθέτουμε τον μαϊντανό και το ρύζι. Αν χρειάζεται, βάζετε λίγο νερό (1 ποτήρι).
Προσθέτουμε και τα άλλα υλικά εκτός από τα κάστανα που καλό είναι να τα βάλουμε στο τέλος για να μη διαλυθούν εντελώς. Σβήνουμε τη φωτιά όταν το ρύζι είναι σχεδόν έτοιμο (όχι λιώμα).
Μπορούμε αν μας αρέσει να προσθέσουμε ξερά βερύκοκα, δαμάσκηνα κλπ.
Γεμίζουμε τη γαλοπούλα μας.

TIP:Αν κάνετε τη συνταγή με 600 γρ κιμά και 100 γρ ρύζι, γεμίζετε 2 κοτόπουλα. Επίσης μπορείτε να γεμίσετε ένα κοτόπουλο και την υπόλοιπη γέμιση να τη βάλετε στην κατάψυξη για άλλη φορά.

33 comments:

  1. Η γεμιση ειναι ανεκαθεν το αγαπημενο μου εδεσμα στο χριστουγεννιατικο τραπεζι, ειμαι μεγαλος φαν του κιμα. Και καθως οι αλλοι δεν την τρωνε την τσακιζω παντα.
    Αλλά εμενα μου αρεσει να εχει μεσα και καποιο σκληρο ή πικαντικο τυρι, το καλυτερο που μου αρεσε ηταν το Σαν Μιχαλη.

    Πω πω πω βραδιατικα βρε Κικη, λυπησου μας...

    :)

    ReplyDelete
  2. Είπα κι εγώ πως είδες τεντούρα και μπήκες! Χαχα! Πέρυσι την έσβησα με τεντούρα Αντώνη, όπως και πριν λίγες μέρες που την είχα κάνει. Συμφωνώ με την προσθήκη τυριού. Δεν βάζω γιατί ο αδερφούλης μου δεν το τρώει και δεν θέλω να του τη σπάω. Αδυναμίες :-)

    ReplyDelete
  3. Πω πω φοβερο θα ειναι με την τεντουρα, να 'σαι καλα.
    :)

    ReplyDelete
  4. Deli,δεν έχω φτιάξει ποτέ γεμιστή γαλοπούλα-επειδή είμαστε μόνοι κάνω τη μισή ψητή μόνο για το μεσημέρι,το βράδυ βγαίνουμε συνήθως-παλιότερα πηγαίναμε πάντα στους γονείς μου.
    Η πρόταση για κοτόπουλο είναι ό,τι πρέπει για μας.
    Φιλάκια!

    ReplyDelete
  5. Κική μου, πολύ ωραία η γέμισή σου! Μας βάζεις στο κλίμα ή μάλλον στην τελική ευθεία!
    Εγώ την κάνω χωρίς κιμά γιατί έτσι ήταν η οικογενειακή παράδοση. Κρεμμύδι, ρύζι, κουκουνάρια, κρασάκι μαυροδάφνη, σταφίδες, βερίκοκα, δαμάσκηνα και κάστανα. Την τρώμε με περισσότερη όρεξη από την ίδια την γαλοπούλα...
    Και του χρόνου

    ReplyDelete
  6. Αυτή είναι η κλασσική γέμιση που προτιμούν οι περισσότεροι, και η πρότασή σου θα τους καλύπτει απόλυτα.

    Για την οικτρή μειοψηφία που δε θέλει να φάει γαλοπούλα+κρεας+γλυκά του κουταλιου με λικερ έχετε τίποτα καλέ κυρία?

    Συνήθως βάζω στην κοιλιά του έρμου του πουλιού ενα πορτοκάλι και ένα λεμόνι για άρωμα, εννοείται μετά αυτά είναι μόνο για ντεκό..

    ΥΓ1: αν εχετε κατι τις για μας, πλιζ να μην είναι τυρί ή κρεας
    ΥΓ2: μην διανοηθείτε να με πείτε παράξενη;-)

    ReplyDelete
  7. Αντώνη γλυκίζει, αλλά εσένα θα σ' αρέσει.
    Ευχαριστώ!

    Ελένη, ούτε εμείς φτιάχνουμε γαλοπούλα γεμιστή. Στο σπίτι μου στην Πάτρα κάνουμε γαλοπούλα σούπα παραδοσιακά και πέρυσι γέμισα κοτόπουλα. Όλοι τρώμε με ευχαρίστηση τη γέμιση φυσικά και αποφεύγουμε το πτηνό.

    Αγγελική, κράτα μια θέση και για μένα στο τραπέζι με τέτοια γέμιση! Κι εμείς προτιμάμε τη γέμιση εννοείται!

    Μαγισσούλα, για σας που είστε παράξενη (:-)), και δε θέτε γλυκό του κουταλιού στη γέμιση (άκου γλυκό του κουταλιού οι σταφίδες και η τεντούρα), να βάλετε μόνο ρυζάκι, κρεμμύδι, κουκουνάρι, κάσιους (γιατί όχι;) κάστανα (ή ούτε αυτά τα θέτε;), μαϊντανό και κάποιο σκληρό τυρί. Καλό;

    ReplyDelete
  8. kiki ...γειά σου
    Εκανα τους κουραμπιέδες και έγιναν
    καταπληκτικοί.
    Την πρώτη δόση την έφαγα μόνη μου.
    Καλές γιορτές!
    Φιλιά

    ReplyDelete
  9. κάστανο; κορμό θα φτιάξω? κάσιους? και με το ουίσκυ τι θα σερβίρω?
    πως? τυρί, αφού σας είπα η καλόβολη, δεν με αρέσει ως γέμιση του πουλιού;-)

    παράξενη ΕΓΩ?

    ReplyDelete
  10. Δήμητρα τους έκανες; Μπράβο! Και του χρόνου! Πολύ χαίρομαι που σου άρεσαν!

    Μάγισσα, μήπως τελικά να βάλετε κανένα ντολμαδάκι μέσα; Διότι μόνο με ρύζι, μαϊντανό και κρεμμύδι, δε θα είναι γέμιση! Ντολμάδες γιαλανζί θα είναι!!! :-)))))

    ReplyDelete
  11. μπα, ετσι τα σιάχνετε τα ντολμαδάκια, τόσο πτωχά;-)
    για τση Μαρίκας τη συνταγή δεν κατέχετε πράμα?

    ReplyDelete
  12. Τση Μαρίκας δεν τη κατέω και δεν τα φκιάνω τόσο απλά, αλλά δε θα σας πω τα μυστικά των ντολμαδακίων μου τώρα!
    :-)))

    ReplyDelete
  13. Εμείς τρώμε κοτόπουλο σούπα την πρωτοχρονιά-κρατάω το έθιμο από το χωριό μου.
    Όταν ζούσαν οι γονείς μου φτιάχνανε το παραδοσιακό φαγητό μας,τώρα πια εμείς γαλοπούλα.

    ReplyDelete
  14. Τώρα ( Α, ναι, καλησπέρα..), μπορείς να μου πεις, αν η γαλοπούλα με μια παρόμοια γέμιση που έκαναν οι δικοί μου κάθε Αγίου μέρα ήταν έθιμο τοπικό ή απλώς οικογενειακό;

    Και τώρα, που έχω πάρει την κακή συνήθεια και κάνω κι εγώ, ο κρεοπώλης ακόμα περίεργα με κοιτάει που του παραγγέλνω γαλοπούλα κάθε χρόνο μια βδομάδα νωρίτερα!

    ReplyDelete
  15. τη γέμιση από πέρσυ, την εχει αναλάβει η Ελενη
    (και την έκανε θαύμα!)

    θα τη στειλω να δει τη δική σου προταση Κική μου :))

    ReplyDelete
  16. Ελένη, σούπα κάνουν κι εδώ τις μεγάλες γιορτές...

    Διονύση, πάντως αυτή δεν είναι ζακυνθινή συνταγή! Κάτι ήξεραν οι γονέοι σου!

    Και γιατί παρακαλώ σε κοιτάει παράξενα ο χασάπης;

    Μαριλένα, άξια η Ελένη σου! Μπράβο της! Πολυτάλαντη!

    ReplyDelete
  17. Μμμμμμ!!! Υπέροχη γέμιση!

    Αν και μ΄αρέσει και το συκωτάκι, όπως και τα κομμάτια σκληρού τυριού (που τα έβρισκες ολόκληρα αλλά μαλακά), που έβαζε πάντα η νόνα μου η Αγγέλικα.

    Πάει! Ο κύβος ερρίφθη! Γαλοπούλα με γέμιση θα φτιάξω τα Χριστούγεννα, κι όχι το ολόκληρο γουρουνάκι που σκεφτόμουνα...

    Κικίτσα ωραία και η ιδέα να μπει στην κατάψυξη η υπόλοιπη γέμιση για ένα κοτόπουλο άλλοτε.

    Άλλη ιδέα (έτσι το κάνω πάντα γιατί η γέμιση αρέσει σε όλους και δε φτάνει αυτή που είναι στην κοιλιά του πουλιού) είναι να μπει στην άκρη του ταψιού μέσα σε διπλή λαδόκολλα κλεισμένη σαν πουγγί, για να μη ρουφήξει όλα τα λίπη.

    ReplyDelete
  18. Να πω κι εγώ πως κάνω την δική μου?? Να πω?? Λέω.
    Κιμάς, όχι ρύζι, σταφίδες ξανθές, σταφίδες μαύρες (δίνουν χρώμα στη γέμιση), κουκουνάρια (απαραιτήτως) , κάστανα και καρύδια.
    Συκωτάκια επίσης δεν βάζω.
    Τελικά, ξέρω πολλούς που δεν τρώνε γαλοπούλα, αλλά για την γέμιση, δεν λένε ποτέ όχι;-)

    ReplyDelete
  19. Άλλη Αγγελική, πολύ καλή η ιδέα για γέμιση μέσα σε λαδόκολλα. Εγώ όταν περίσσευε, την έβαζα κάτω από το κοτόπουλο, αλλά τα λάδια δεν τα γλύτωνα. Ευχαριστώ για την ιδέα.

    Έλενα, και χωρίς κιμά την τιμώ δεόντως!!!

    ReplyDelete
  20. Παρακαλώ, πατριώτισσα!
    Πολύ χαίρομαι που σου έδωσα ιδέα!

    Υ.Γ. Ακόμα δε σωριάστηκα η μεγάαααληηη!!!

    ReplyDelete
  21. Χαχαχα! Ε και φας γλύστρα!!! Πρόσεχε!

    ReplyDelete
  22. Προσέχωωω! Σαν τα μάτια μου!

    ReplyDelete
  23. μπραβο...καταπληκτικες οι συνταγες σου και ειδικα αυτη της γαλοπουλας...

    ReplyDelete
  24. Καλημερα
    Τη φτιαξαμε τη συνταγη με κοτοπουλο.
    Δεν εχω λογια.
    Καταπληκτικη η γεμιση με την τεντουρα!

    :)

    ReplyDelete
  25. Αντώνη αρχίσατε τις δοκιμές; Χαίρομαι! Είδες η τεντούρα τι καλά που πάει;

    ReplyDelete
  26. Φοβερη γευση η γεμιση με την τεντουρα, θα πω στη μανα μου να κανει την ιδια και στη γαλοπουλα μεθαυριο!

    Η επομενη δοκιμη θα ειναι η τουρτιτσα, που θα προσπαθησω να την φτιαξω ο ιδιος.
    :)

    ReplyDelete
  27. Εγώ πάλι, στην Πάτρα από σήμερα, πήρα υλικά για ετοιματζίδικη τουρτίτσα, αλλά μάλλον χωρίς τεντούρα. Καλή επιτυχία και καλά Χριστούγεννα!

    ReplyDelete
  28. Καλα Χριστουγεννα Κικη!
    Καλα να περασετε!
    : )

    ReplyDelete
  29. Η γέμιση που έχει ρύζι μπαίνει κατάψυξη,;;;

    ReplyDelete
    Replies
    1. Έχω βάλει ρύζι στην κατάψυξη. Ίσως να μην μπαίνουν όλα τα είδη

      Delete