Wednesday, March 4, 2009

Muscari-Κουρκουτσέλια

Όταν ήρθα στη Ζάκυνθο, προ αμνημονεύτων χρόνων, υπήρχαν 2-3 φαγητά που δεν έτρωγα και πολλά που δεν είχα δοκιμάσει. Ήμουν μικρή και αθώα παιδίσκη φυσικά τότε και δεν ήξερα. Και καλά θα ήταν να μην έχω μάθει, διότι από τότε δεν σταμάτησα να μαγειρεύω, να δοκιμάζω και να τρώω.
Μέσα στα φαγητά που δεν είχα δοκιμάσει ποτέ μου, ούτε καν γνώριζα την ύπαρξή του για την ακρίβεια, ήταν τα κουρκουτσέλια.

Τα κουρκουτσέλια είναι άγρια λουλούδια με βολβό, λεπτό μίσχο και μωβ-μπλε λουλουδάκια, τα οποία εμφανίζονται μετά τις βροχές του χειμώνα, στο τέλος Φλεβάρη μέχρι τέλος Μάρτη. Φυσικά, η επιστημονική τους ονομασία δεν είναι κουρκουτσέλια, αλλά muscari.
Πολλές πληροφορίες για τα muscari μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Όταν πρωτοείπα στη Νέλλη που είναι γεωπόνος για τα κουρκουτσέλια, προσπαθήσαμε να βρούμε την επιστημονική του ονομασία, τη βοτανική. Με την περιγραφή και τις φωτογραφίες μου η Νέλλη βρήκε πως λέγεται muscari και ανήκει στην οικογένεια των υάκινθων.

Αν απορείτε που τρώμε λουλούδια, σας υπενθυμίζω ότι είναι πολλά τα λουλούδια που τρώγονται. Θυμηθείτε τα λουλούδια της κολοκυθιάς, τα λουλούδια της λεμονιάς που γίνονται γλυκό, τους ηλίανθους και άλλα πολλά.

Αν θέλουμε να φάμε λουλούδια, προσέχουμε από πού τα μαζεύουμε. Θα πρέπει να μην είναι ραντισμένο το μέρος και φυσικά δεν τα αγοράζουμε από ανθοπωλείο. Προτιμάμε φρέσκα λουλουδάκια, τις τρυφερές κορυφές τους, γερά και εμφανίσιμα. Όσοι έχουν αλλεργίες, θα πρέπει να είναι προσεχτικοί. Κανείς δυστυχώς δεν ξέρει σε τι λουλούδι ή φαγητό είναι αλλεργικός πριν το φάει. Αν κάποιος έχει αλλεργία, καλό είναι να μην κάνει πειράματα.

Στα κουρκουτσέλια μας τώρα. Ο Μάρτιν, που κι αυτός είναι γεωπόνος, λέει ότι τα muscari έχουν ολίγον δηλητήριο, το οποίο όμως εξουδετερώνεται με το βράσιμο. Αυτό, για να μην σας φοβίσω, συμβαίνει και με άλλους βολβούς. Εξάλλου, κοντά 20 χρόνια που τα τρώω με τα κιλά, αν είχα πάθει κάτι, θα έβλεπα ήδη τα "μουσκάρια" ανάποδα :-)))
Περιττό να σας πω, ότι τα έτρωγα ακόμα και έγκυος. Τότε δεν γνώριζα τον Μάρτιν, τη Νέλλη και το δηλητήριο :-))) Επίσης, είμαι και αλλεργική ολίγον!

Τα κουρκουτσέλια που φυτρώνουν εδώ, υπάρχουν σε 3-4 διαφορετικά είδη. Η πεθερά μου, που μου έμαθε να τα τρώω, μου έλεγε ότι δεν τρώγονται όλα, έτσι έμαθα να συλλέγω κι εγώ μόνο το είδος που βλέπετε στη φωτογραφία. Εκτός από αυτό, φυτρώνουν και αυτά που μπορείτε να δείτε κάνοντας κλικ εδώ κι εδώ. Δεν ξέρω αν αυτά πραγματικά τρώγονται. Έτσι έμαθα και έτσι συνέχισα να τα μαζεύω.

Πως τα μαγειρεύουμε:
για 2-3 ματσάκια κουρκουτσέλια
1-2 κ. σ. πάστα ντομάτας (ανάλογα πόσα έχουμε)
1-2 σκελίδες σκόρδο ψιλοκομμένο
λίγο λάδι
ξύδι
αλάτι
αυγά προαιρετικά

Κόβουμε τους μίσχους αν είναι σκληροί. Αν είναι τρυφεροί τους κρατάμε. Συνήθως, κρατάμε για βράσιμο το κομμάτι που έχει πάνω του λουλούδια.
Τα πλένουμε και τα βάζουμε σε κατσαρόλα με λίγο νερό (να τα σκεπάζει).
Βράζουμε τα λουλουδάκια μαζί με 1-2 κουταλιές πάστα ντομάτας ή χυμό ντομάτας, μερικές σκελίδες σκόρδο ψιλοκομμένες και λίγο λαδάκι.
Βράζουμε μέχρι να μαλακώσουν.
Αν χρειαστεί προσθέτουμε νερό.
Στο τέλος του μαγειρέματος, προσθέτουμε όσο ξύδι θέλουμε.

Μια άλλη εκδοχή που κάνουν εδώ, είναι να προσθέτουν αυγά, στο τέλος του μαγειρέματος. Εμένα μου αρέσουν σκέτα χωρίς αυγά. Ταιριάζουν πολύ με φέτα. Η ελαφρώς πικρή γεύση του (όχι πια ιδιαίτερα πικρή με αυτό τον τρόπο) είναι τέλεια!
Αν τα βρείτε σε λαϊκή ή μανάβη, δοκιμάστε τα. Απ' ό,τι ξέρω, τα βρίσκουμε στην Ελλάδα σε πολλά μέρη, απλά αλλάζει η ονομασία.
Στο βάζο ή στην κατσαρόλα λοιπόν;

28 comments:

  1. Deli,όμορφα φαίνονται,πιστεύω και νόστιμα!
    Ποια είναι η διαφορά αυτών που μαγείρεψες με αυτά των άλλων εικόνων,δεν μπορώ να ξεχωρίσω.Εδώ υπάρχουν-είναι άραγε από τα φαγώσιμα;
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  2. τι εξωτικό ποστ, τι εξωτικό πιάτο!

    ReplyDelete
  3. Αλήθεια Κική πως βρέθηκες Ζάκυνθο?...ΌΛγα

    ReplyDelete
  4. Συμφωνώ με την heart n soul πολύ εξωτικό πιάτο.
    Δεν έχω φάει ποτέ κάτι τέτοιο,από σένα έμαθα για αυτά τα λουλουδάκια.
    Η αλήθεια είναι ότι στο πιάτο δείχνουν λαχταριστά και νόστιμα.
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  5. Πόσο σε χαίρομαι Κική μου!
    Μα,με τι ακόμα θα μας ξαφνιάσεις καλή μου;
    Συνέχισε...Και ΕΥΤΥΧΩΣ που άρχισες να μαγειρεύεις,να δοκιμάζεις,να τρώς...
    Την καλημέρα μου!
    Αγράμπελη

    ReplyDelete
  6. αλλεργικό άτομο ειμαι, αλλά οχι στα φαγητά: στην (εισπνεόμενη) γυρη και στις κρέμες μουρης.

    τα λουλούδια μου αρέσουν στον κήπο και στο βάζο :ΡΡ
    αλλά, όταν έρθω να σε επισκεφθώ, ας τα δοκιμάσουμε :))
    (μετά, εσυ θα τρεχεις για κορτιζόνες :ΡΡ)

    φιλιά Κική :)

    ReplyDelete
  7. Επιστροφή στη φύση και στην παράδοση! Πολύ καλό.

    ReplyDelete
  8. Νομίζω ότι στη Σπάρτη βγάζουν και τον βολβό τους και τα τρώνε Καθαρά Δευτέρα -Σαρακοστή βραστά με ξυδάκι. Έχουν πικρούτσικη γεύση..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ΑλέξανδροςApril 5, 2014 at 8:32 AM

      Είναι τρομεροί οι βολβοί... τους κάνω βραστούς, σουρώνω, σε μπωλ, αρκετό καλό ξύδι και καλό ελαιόλαδο. Διατηρούνται πολύ καιρό... αν προλάβουν!!!

      Delete
  9. Εξωτική Κικίτσα, που δεν είσαι πλέον μια αθώα παιδίσκη και γνωρίζεις και τα κουρκουτσέλια, αυτό το πιάτο πολύ θα ήθελα να το δοκιμάσω, αλλά που να βρω κουρκουτσέλια?? Αν τα βρω όμως, δεν θα μου ξεφύγουν!!

    ReplyDelete
  10. Κρατώ τον κατάλογο με τα βρώσιμα λουλούδια που μούστειλες κάποτε και τα μουσκάρια είναι απλά μπροστά στον ιβίσκο και άλλα τέτοια. Υποθέτω ότι γίνονται πολύ ωραία για να είσαι έτσι φανατική. Που να τα βρούμε τώρα στο αστυ; Θα φάω το αυγό με ξιδάκι που έτσι κι αλλιώς του βάζω πάντα και του πάει τρέλα.

    ReplyDelete
  11. Κική μου, μου άρεσαν πολύ πολύ τα κουρκουτσέλια[ πρώτη φορά τ'ακούω], τρελλάθηκα, αλλά για να είμαι ειλικρινής ..στην φωτογραφία!!!Άν έρθω στην Ζάκυνθο κέρασε με ,κάτι άλλο απο τα τόσα όμορφα που κάνεις!!Αλήθεια για να σοβαρολογήσω, λίγο, [ώς άσχετη] τι μυστήρια λουλούδια είναι αυτά;;!Πώς τρώγονται ενώ έχουν δηλητήριο!!;;Της φύσης ...τα καμώματα!!Εντυπωσιάστηκα!!!

    ReplyDelete
  12. Εμείς τρώμε τη ρίζα τους και τα λέμε άγρια βροβιά. Είναι σχεδόν πικρά και ενδείκνυνται για τη νηστεία, καθώς τώρα είναι η εποχή τους.
    Τα φωτογράφισα το τριήμερο κι εγώ στο χωριό στο Ναύπλιο τα ανθάκια τους που για κάποιον άγνωστο λόγο λατρεύω να τα ανακαλύπτω από μικρούλα :)
    Δεν μου κάνει καρδιά να τα φάω...

    ReplyDelete
  13. Α, τα βράζουμε και τα τρώμε με ξύδι και λάδι.

    ReplyDelete
  14. Ωραία θα ήταν και στο βάζο αν δεν τα μαγειρεύατε τόσο λαχταριστά...Τα μόνα άγρια λουλούδια που μπορώ να θυμηθώ οτι έχω φάει είναι τα ραδικοβλάσταρα τις άγριες αγκινάρες και τα γαϊδουράγκαθα, πριν ανθίσουν, αυτά πρώτη φορά τα βλέπω και ενθουσιάστηκα. Λέτε να έχει κι εδω στα βόρεια? Η φατσούλα τους δεν είναι άγνωστη...:)))

    ReplyDelete
  15. Είναι πολύ όμορφα για να τα φάει κανείς...
    Όχι όμως τόσο όμορφα για να μη τα κάνει λοσιόν :)

    lotion magique beaute "kurkutseli" ;-)

    ReplyDelete
  16. Πωπω λουλουδάκια που τρώγονται!!Απίστευτο!!Έβλεπα ένα ντοκυμανταίρ, στην Κίνα έχουν έτσι εξωτικά πιάτα με λουλούδια βραστά!!Μου είχε κάνει μεγάλη εντύπωση, δεν είχα φανταστεί ότι υπάρχει τέτοιο πιάτο και στην χώρα μας!!

    ReplyDelete
  17. Ξερω οτι καποια λουλουδια τρωγονται. Το φαι ομως αυτο
    δεν το ηξερα,αλλα οταν ειδα τα λουλουδακια θυμηθηκα τον Βεγγο σε κατι ταινιες, που ετρωγε τα λουλουδια μεσα απο το βαζο.

    ReplyDelete
  18. Ελένη , η διαφορά είναι στη διάταξη των ανθών. Είναι στην ίδια οικογένεια αλλά διαφορετικό λουλουδάκι. Δεν ξέρω σίγουρα αν εκείνα τρώγονται.Αυτό που τρώμε εμείς, φαίνεται στη φωτό με το πιάτο και στις πρώτες 2 φωτό.

    Χαρτ , είμαστε εξωτικές, τι να κάνουμε;
    ;-)

    Όλγα , βρέθηκα λόγω δουλειάς.

    Λίλα είναι νόστιμα, αρκεί βέβαια να αρέσουν σ' αυτόν που τα τρωει. Αφήνουν μια πολύ μικρή πικράδα αλλά με το ξύδι είναι τέλεια!

    Αγράμπελη , σ' ευχαριστώ πολύ. Με κάνεις και κοκκινίζω!
    :-)

    Μαριλένα κι εγώ είμαι αλλεργική στη γύρη! Ελα εδώ εσύ και θα σου πω εγώ! χαχα!

    KitsosMitsos , καλώς τον κι εδώ.

    Κατερίνα κι ένας φίλος μου έτρωγε τους βολβούς τους και απ΄ ό,τι διάβασα τους τρώνε και στην Ιταλία. Επίσης, δεν ξέρω αν οι βοβλβοί που κυκλοφορούν τουρσί τη μέρα της Καθαρής Δευτέρας είναι από αυτά, ή από άλλα φυτά.

    Έλενα , αν τα δεις όμως τώρα, θα ξέρεις! :-)

    Νένα, είδες πόσα πολλά λουλούδια τρώγονται;

    Όλγα , το δηλητήριο που έχουν είναι λίγο, το έχουν για προστασία από ζώα και έντομα και εξουδετερώνεται με το βρασμό. Μήπως η πατάτα δεν έχει σολανίνη όταν πρασινίζει που είναι δηλητηριώδης;

    Σταυρούλα κι εδώ τα τρώνε βραστά με ξύδι. Οι βολβοί (γενικά) είναι πικροί. Άραγε όλοι βολβοί που κυκλοφορούν στην αγορά, από τι φυτά είναι;

    Ισιδώρα , αν κρίνω από το υγρό και σκιερό περιβάλλον που τους αρέσει, γιατί να μην έχει; Δεν ξέρω κατά πόσο αντέχουν στο κρύο βέβαια.
    Γαϊδουράγκαθα; Μη μου πεις!

    Μάγισσα , να τα κάνω σαπούνι; Χαχα!

    Δημιουργία , ξέρεις...βάζεις ενα ματσάκι στο βάζο, πεινάς, ριχνεις μια δαγκωνιά! Χαχα!

    ReplyDelete
  19. Εγώ τα έχω σε γλάστρα! Δεν μου περνά η ιδέα να τα φάω! Είναι πανέμορφα μα μου φαίνονται εντλώς ύποπτα! Δεν θα τα δοκίμαζα με τίποτα!

    ReplyDelete
  20. τα παρτέρια στο σπίτι μου είναι γεμάτα από αυτά τα λουλουδάκια, αλλά σα παιδί της πόλης, πρώτη φορά βλέπω πως είναι βρώσιμα.

    Φέτος άργησαν να ανθίσουν διότι άργησα να ρίξω τους βολβούς, αλλά δειλά δειλά άρχισαν να εμφανίζονται.

    Δυστυχώς για μερικά από αυτά θα έρθει ξαφνικό τέλος αφού με έβαλες σε περιέργεια και θα πρέπει έστω και μια φορά να δοκιμάσω.

    Τουλάχιστον θα ξέρω σε τι έδαφος μεγάλωσαν, χωρίς λιπάσματα και ψεκάσματα. Είσαι τυχερή που ζεις κοντά στη φύση.

    το φαγάκι θα το δοκιμάσω λίγο πριν το πάσχα που θα έχουν ανθίσει τα λουλούδια μου.

    ReplyDelete
  21. Γηράσκω αεί διδασκόμενος...
    Ευχαριστώ σε, δασκάλα..

    ..Αλλά, σε λαϊκές δεν τα έχω δει ποτέ μου. ( Κι αν τα έβλεπα, μάλλον στο βάζο θα τα έβαζα, αν τα έπαιρνα...)

    ReplyDelete
  22. ναι ,ναι τα ξέρω κι εγώ τα κουρκουτσέλια
    και μόλις είδα τον τίτλο νόμιζα πως θα φτιάξουμε μουσχαράκι με κουρκουτσέλια χαχαχα!!!

    ReplyDelete
  23. Αγγελική μου , και πολύ καλά κάνεις! Δεν τρώμε τίποτα που δεν είμαστε σίγουροι...

    Καλώς το Γαστεροπλήξ ! Oh God! Sudden kourkoutselious death! Χαχα! Κάνε μου τη χάρη να είσαι σίγουρη ότι είναι τα ίδια μην έχουμε καμιά έκπληξη πλιζ!
    Ναι...είμαι τυχερή. Ζούμε στη φύση και το χαιρόμαστε!

    Ορε ψυχή μου Νιόνιο... Δεν έφαγες καθόλου κουρκουτσέλια όσο έμεινες εδώ; Τι να σου κάνω που ήμουν μωρομάνα τότε και δεν ήξερα πολλά τέτοια κόλπα; Άμα έρθεις όμως, θα σου φτιάξω σαγκρία! ;-)

    Σαντιγύ χαχα! Μουσκαράκι με μουσκαράκια!

    ReplyDelete
  24. Τί μου λες θηρίο...κι' εγώ που τα λατρεύω, έχω στολίσει μ' αυτά το μπλογκάκι μου

    Φιλί και Γλαρένιες αγκαλιές

    ReplyDelete
  25. Γλαρένια , τώρα πρόσεξα ότι τα είχες σε φωτό. Εκείνα δεν τα τρώμε πάντως!
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  26. Αγγελική Ξανθάκη γινεται να προσθεσω την συνταγή σου αναφεροντας την πηγη φυσικά στο μπλογκ μου γελαστα ζωακια μπλογκ σποτ;
    Εαν εχεις φεισμπουκ απαντησε μου εκει στην σελιδα του ΓΕΛΑΣΤΑ ΖΩΑΚΙΑ στο φεισμπουκ γιατι εδω μπορεί να μην δω την απαντηση.

    ReplyDelete