Monday, March 8, 2010

Σπανακόπιτα με χειροποίητο φύλλο-Η τριλογία ενός φαγητού

Τον τελευταίο καιρό, μου έχει κολλήσει να φτιάχνω πίτες. Είδα 1)ότι βολεύομαι στη μικρή μου κουζινίτσα να ανοίξω φύλλο (πάνω στον πάγκο που είδατε) και 2)είδα ότι τις αγαπάει και η οικογένεια εκτός από μένα. Πειραματίζομαι επίσης με διάφορες προσθήκες στο φύλλο. Εδώ και λίγες μέρες, είχα πάει στο σμ. Περνώντας από τα λαχανικά, πρόσεξα ότι μου έκλειναν το μάτι! Ε...αφού μου το έκλειναν, τι να κάνω κι εγώ, τους το έκλεισα κι εγώ. Πήρα λίγο σπανάκι, λίγα πράσα, κρεμμυδάκια και να σου η πίτα.
Τώρα, γιατί ονόμασα το ποστ τριλογία ενός φαγητού; Θα δείτε...Πάμε να τη δούμε;

Σπανακόπιτα με φτιαχτό φύλλο
Υλικά για ταψί τάρτας
για το φύλλο
1 κούπα αλεύρι για όλες τις χρήσεις
1 κούπα αλεύρι σκληρό
1 κ. γ. αλάτι
1 κ. γ. ζάχαρη
2 κ. σ. ελαιόλαδο
2 κ. σ. ξύδι
2 κ. σ. γάλα κρύο
1/2-3/4 κούπας νερό χλιαρό
ίσως χρειαστεί λίγο αλεύρι ακόμα για τη ζύμη
αλεύρι ή νισεστέ για το αλεύρωμα των φύλλων
1/4 κούπας ελαιόλαδο για το άλειμμα των φύλλων
1-2 κ. σ. γάλα, για το άλειμμα των φύλλων

για τη γέμιση
300-400 γρ. σπανάκι (ζυγισμένο αφού καθαριστεί)
2 πράσα ψιλοκομμένα
2 κρεμμυδάκια φρέσκα ψιλοκομμένα
100 γρ. φέτα χοντροκομμένη
1-2 κ. σ. ελαιόλαδο
αλάτι
πιπέρι

Εκτέλεση
Μέσα σε ένα μπωλ, βάζουμε τα αλεύρια, το αλάτι, τη ζάχαρη, ανακατεύουμε και κάνουμε μια λακκούβα.
Ρίχνουμε το λάδι, το ξύδι και το γάλα και ανακατεύουμε γρήγορα με λίγο από το αλεύρι.
Προσθέτουμε το νερό σιγά-σιγά και ανακατεύουμε.
Ζυμώνουμε ενώ προσθέτουμε νερό, μέχρι να έχουμε μια ζύμη απαλή, ελαστική, που δεν κολλάει στα χέρια. Αν κολλάει, πασπαλίζουμε με λίγο αλεύρι ακόμα.
Αλευρώνουμε πάνω κάτω τη ζύμη και την αφήνουμε στην άκρη μέχρι να φτιάξουμε τη γέμιση.

Μέσα σε ένα τηγάνι, βάζουμε το λάδι και τα πράσα και τα σωτάρουμε για 10 λεπτά.
Προσθέτουμε και τα κρεμμυδάκια και τα γυρίζουμε κι αυτά για 5 λεπτά.
Ρίχνουμε λίγο νερό αν χρειάζεται, σβήνουμε τη φωτιά, και αφήνουμε το τηγάνι στο μάτι της κουζίνας.
Καθαρίζουμε και πλένουμε το σπανάκι.
Το κόβουμε σε κομμάτια ανά 2-3 εκατοστά.
Το αλατίζουμε λίγο και το τρίβουμε με τα χέρια μας να φύγουν τα υγρά.
Το αφήνουμε στο σουρωτήρι να στραγγίξει μέχρι να ανοίξουμε τα φύλλα.

Πασπαλίζουμε με αλεύρι ή νισεστέ την επιφάνεια, πάνω στην οποία θα ανοίξουμε το φύλλο.
Κόβουμε τη ζύμη σε 6 μέρη. Τα αλευρώνουμε και τα αφήνουμε στην άκρη.
Ανοίγουμε κάθε φύλλο με βέργα, ενώ πασπαλίζουμε με αλεύρι ή νισεστέ συχνά για να μην κολλάει.
Με αυτό τον τρόπο, ανοίγουμε 3 φύλλα για το κάτω μέρος του ταψιού.
Στρώνουμε ένα-ένα φύλλο, φροντίζοντας να είναι μεγαλύτερα από το ταψί μας και λαδώνοντάς τα καλά με ελαιόλαδο.
Όταν στρώσουμε τα 3 φύλλα, φτιάχνουμε τη γέμιση.

Στύβουμε πάλι λίγο το σπανάκι να φύγουν τα υγρά.
Ενώνουμε το σπανάκι, τα πράσα με τα κρεμμύδια και τη φέτα.
Ρίχνουμε λίγο πιπέρι και ανακατεύουμε.
Δοκιμάζουμε και αν χρειάζεται αλάτι, αλατίζουμε.
Βάζουμε τη γέμιση στο ταψί.

Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς σε πάνω κάτω αντιστάσεις.

Ανοίγουμε και τα υπόλοιπα φύλλα, λίγο μικρότερα αυτή τη φορά, για να μη γίνει πολύ χοντρός ο κόθρος.
Βάζουμε ένα-ένα φύλλο στο ταψί, λαδώνοντας το.
Γυρίζουμε τα περισσεύματα των φύλλων σε κόθρο.
Λαδώνουμε καλά τον κόθρο ολόγυρα και το τελευταίο φύλλο από πάνω.
Με τη βοήθεια του πινέλου, ρίχνουμε λίγο γάλα στα φύλλα.
Χαράζουμε την πίτα σε κομμάτια.

Ψήνουμε για 40 λεπτά περίπου, ή μέχρι να πάρουν χρώμα τα φύλλα.
Αν νηστεύουμε, δεν βάζουμε γάλα και τυρί. Γίνεται εξίσου νόστιμη.

Συνεχίζεται...
Καλή εβδομάδα!

38 comments:

  1. Deli μου,αγαπημένη γεύση η σπανακόπιτα!
    Τελευταία ανοίγω κι εγώ φύλλο,λίγο χοντρούτσικο,αλλά είναι χειροποίητο και πιο νόστιμο.
    Α,τα κρεμμυδάκια με τα πράσα τα μαραίνεις πρώτα.Αντίθετα εγώ τα βάζω έτσι και το σπανάκι το στύβω χωρίς να προσθέσω αλάτι.
    Καλή εβδομάδα-φιλιά!

    ReplyDelete
  2. τι μου κανεις πρωι-πρωι.
    λατρεμενη η σπανακοπιτα και ετσι, με σπιτικο φυλλο και πρασο. σημερα δεν προλαβαινω ομως αυριο... δεν τη γλυτωνει μμμμμμμμμμμ....

    ReplyDelete
  3. Λατρεύω τις πίτες γενικότερα, γι'αυτό και φτιάχνω συχνά πυκνά, πάντα με χειροποίητο φύλλο :))

    Βουτάω ένα κομματάκι από την σπανακοπιτά σου γιατί μια λιγούρα την έχω :P

    Φιλιά
    Καλή εβδομάδα

    ReplyDelete
  4. Σε όλες τις πίτες λέμε ναί!!
    Τι ωραίο που σου έγινε το φύλλο!!
    Καλή βδομάδα!

    ReplyDelete
  5. Κι εγώ τώρα τελευταία με τις χορτόπιτες έχω ξετρελλαθεί και τις τρώνε και οι υπόλοιποι!
    Καλή εβδομάδα!!!!!!!!

    ReplyDelete
  6. Κική είσαι καταπληκτική. Πολύ άνετη με το φακό. Με υπέροχο χιούμορ!!
    Δυστυχώς το είδα λίγο αργά λόγω δουλειάς. Με έκανες και γέλασα "για το δόντι με τον παπαρουνόσπορο". Πολύ αυθόρμητο!
    Νομίζω ότι το χιούμορ ομορφαίνει τη ζωή.
    Καλές Επιτυχίες!! Θα γίνεις πολύ γρήγορα διάσημη!!
    Όσο για την σπανακόπιτα αυτό το φύλλο πολύ θα με κουράσει! Πρέπει να αδυνατίσω κιόλας.
    Φιλιά Γιώτα

    ReplyDelete
  7. Κική η πίτα δεν επιδέχεται αμφισβήτηση, είναι νοστιμότατη!Και επειδή έχω καταγωγή από Ήπειρο(Γιάννενα)οι πίτες ανήκουν στα αγαπημένα μου φαγητά!!
    Αθηνά

    ReplyDelete
  8. Τι μου κάνεις Κικί μου τέτοια ώρα!!! Στείλε μου ένα κομμάτάκι σε παρακαλώ!! Φιλάκια πολλά, καλημέρα και καλή εβδομαδα!!

    ReplyDelete
  9. Ελπίζω το επόμενο βιβλίο σου να είναι με πίτες...
    καλή εβδομάδα!

    ReplyDelete
  10. Η χορτόπιτες είναι από τις πολύ αγαπημένες πίτες με διάφορα χόρτα!!
    Πάντα με φύλλα σπιτικά και 10 τον αριθμό για κάθε πίτα!!
    Καλή εβδομάδα!!

    ReplyDelete
  11. Τρελαίνομαι για σπανακοπρασόπιτα με σπιτικό φύλλο... μόνο που εγώ δεν βάζω τυρί. Έχει μια γλύκα απ'τα πράσσα, άλλο πράγμα....
    Καλή εβδομάδα!!!

    ReplyDelete
  12. Αυτό που βλέπω και μ' αρέσει πολύ είναι που δεν βάζεις πολύ λάδι!
    Γιατί πολλές πίτες "χάνουν" από τη λαδίλα!!!
    Από τις φωτό και μόνο σου 'ρχεται να ορήσεις στον Η/Υ!!!
    :-))

    Καλημέρα και καλή 'βδομάδα!!

    ReplyDelete
  13. Ελένη, τα μαραίνω πρώτα, για να μην έχω γκρίναι από τα παιδιά, αλλιλως κι εγώ άνετα τα βάζω ωμα.

    Ελευθερία, εγώ αύριο λέω να κάνω τη μανιταρόπιτα της Δήμητρας Βέργου ή κάποια δική μου παραλλαγή. Μιαμ!

    Αστέρι, άστα! Οι πίτες είναι πειρασμός! Ειδικά με χειροποίητο φύλλο!

    Έλενα συμφωνώ! Δεν λέμε όχι! Το φύλλο πραγματικά είχε γίνει πολύ ωραίο!

    ReplyDelete
  14. Πολύ λαχταριστή! Αυτό που έχεις να ανοίγεις φύλλο πολύ μου αρέσει. Πάντα έλεγα ότι δεν έχω στρογγυλό τραπέζι γι αυτό δεν ανοίγω:) χαχα!

    ReplyDelete
  15. Λίλα, αχ...τώρα που είπες χόρτα, με βλέπω για τη λαϊκή για άγρια χόρτα!

    Γιώτα άστα, νόμιζα πως δεν τράβαγε ο κάμεραμάν και το είπα! χαχα! Μετά γελάσαμε τόσο, που είπαμε να το αφήσουμε. Εξάλλου έχω χιούμορ πολύ σαν άνθρωπος... Ευχαριστώ πολύ! Η διασημότητα δεν με νοιάζει και πολύ, οπότε, μέχρι εδώ καλά είναι και να πηγαίνει καλά το βιβλίο μου. Δεν θέλω και πολλά. Τώρα, αν φέρει κάτι άλλο το μέλλον, θα δούμε τι θα κάνουμε!

    Αθηνά, εδώ τις πίτες πάλι, δεν τις συνηθίζουν, αλλά εμένα μου αρέσουν πολύ οι χειροποίητες!

    Πλεκτό εγκώμιο, πιάσεεεεεεεε! χαχα!Φιλιά!

    ReplyDelete
  16. Μαριέλα, μπα! Έχω ακόμα δρόμο με τις πίτες! Αλλά ποτέ δεν ξέρεις! ;-)

    Ξανθή 10! Μωρέ μπράβο!

    painter, όντως τα πράσα είναι τόσο γλυκά που δεν χρειάζονται υποστήριξη. Εγώ βάζω τυράκι για έξτρα ασβέστιο για τα παιδιά.

    kikop80, ναι. Δεν μου αρέσουν τα πολλά λάδια γενικά στα φαγητά. Βαραίνει κιόλας η πίτε με πολύ λάδι. Καλή εβδομάδα!

    Big mama, αυτό ήθελα να το γράψω στο ποστ και το ξέχασα. Θα το γράψω άλλη φορά. Αυτη την τάβλα και τη βέργα, την αγόρασα το καλοκαίρι στο πανηγύρι του Αγίου εδώ. Όλοι αγοράζουν σε πανηγύρια ρούχα και διακοσμητικά, εγώ στα κουζινικά κατευθείαν! Χαχα! Καθόλου δεν μετάνιωσα που το πήρα, γιατί βολεύει πολύ στο άνοιγμα των φύλλων!

    ReplyDelete
  17. Σπανακόπιτα η αγαπημένη μου! Μακάρι να είχα τον χρόνο να τη φτιάξω! Φιλακια Κική μου και χρόνια μας πολλά!

    ReplyDelete
  18. Ωραία...και νηστεύω κιόλας...σίγουρα θα τη φτιάξω!

    ReplyDelete
  19. Η επιτυχία μιας πίτας εξαρτάται και από τη γέμιση, αλλά πιο πολύ από το φύλλο. Το σπιτικό φύλλο μεγάλη υπόθεση! Έχω φτιάξει κι εγώ, πότε με επιτυχία, πότε χωρίς... Αλλά όσο εξασκείσαι μαθαίνεις!
    Δεν θα έλεγα όχι πάντως για ένα έτοιμο κομματάκι από την πίτα που βλέπω!

    ReplyDelete
  20. Η σπανακοπιτα αγαπημενη, αλλα μονο με σπιτικο φυλλο.Αν εχεις προσεξει με το ετοιμο φυλλο το λαδι που βαζουμε στην πιτα δεν αποροφαται και η πιτα ειναι καπως.

    ReplyDelete
  21. Καλημέρα...εγω σήμερα δεν είδα την σπανακόπιτα, αλλά το βίντεο από την εκπομπή σου.Ηταν πολύ καλό και θα ήθελα ένα πρωϊνο καφέ...εκεί κάτω από τον ήλιο μέσα στα λιόδεντρα!
    Φιλιά

    ReplyDelete
  22. Η λατρεμένη μου πίτα.Ευτυχώς έχω την συμπεθέρα μου που ξέρει να ανοίγει φύλλο και την φτιάχνει με αυτό τον τρόπο, έτσι τρώω και εγώ μερικά κομματάκια.

    ReplyDelete
  23. αγπημένη πίτα η σπανακότυρόπιτα πόσο μάλλον με σπιτικό φύλλο!!!

    καλημέρα

    ReplyDelete
  24. Καλά εγώ να ανοίξω τόσο λεπτό φύλλο αποκλείεται. Κάτι πλαστοζυμαράκια μου βγαίνουν, αλλά ευτυχώς νόστιμα:)

    ReplyDelete
  25. Έχω απορίες στο έργο! Το είπες τριλογία! Αν το έλεγες υπερπαραγωγή θα συμφωνούσα! Αλλά τριλογία? Τι θέλει να πει η δημιουργός? :-))

    Υπέροχη η σπανακόπιτά σου, Κική μου! Μου αρέσει που δεν την λαδώνεις και που βάζεις ολικής άλεσης αλεύρι! Θα το κάνω και εγώ!Πολύ ωραία ιδέα! Έχει και ωραίο χρώμα!

    ReplyDelete
  26. Μες τις συνταγές μου είσαι. Αλλά κι εγώ με 10 φύλλα την κάνω. Όσο για το λάδι, αυτό ειναι το μεγάλο σουξέ. Το λίγο λάδι. Φέρε και κατα δω όμως γιατί βαριέμαι να την κάνω για 2 άτομα. Θα πάρω φόρα να κάνω μια καλή και τότε θα την κάνω σε μπαστουνοφρατζόλες σχήμα οπότε να βγάζω για τους δυο μας ενα μπαστούνι να χαιρόμαστε.

    ReplyDelete
  27. Μαρία, δεν πειράζει! Θα σου στείλω εγώ ένα κομμάτι!

    Ανεράιδα κι εγώ από την Κυριακή!

    Dark chef, η εξάσκηση κάνει το φύλλο όλο και καλύτερο, όπως λες!

    Δημιουργία, το έχω προσέξει! σαν λαδόχαρτο ένα πράμα! Άσε την επόμενη μέρα πώς είναι! Ενώ το χειροποίητο!

    ReplyDelete
  28. Δήμητρα, το καλοκαίρι! Κατηφόρησε να τον πιούμε!

    Erifili, για χάρη του βασιλικού ε; χαχα!

    Μαρια, συμφωνώ!

    Έμμυ, άνοιξε, άνοιξε, θα λεπτύνουν, τι θα κάνουν; χαχα!

    ReplyDelete
  29. Αγγελική, το 2ο μέρος της τριλογίας, απόψε στις οθόνες σας! χαχα!
    Δεν έβαλα ολικής, αλλά σκληρό αλεύρι Με ολικής όμως είναι στα σχέδιά μου! Καινα σκεφτείς ότι πρώτα τη λάδωνα ακόμα λιγότερο, αλλά το φύλλο εξωτερικά, ειδικά στον κόθρο, το θέλει το λαδάκι του. Όχι όμως υπερβολές. Δεν πάμε για λαδοκολύμπι!

    Νένα, με 10;;; Μωρέ τι μαστόρισσα είσαι εσύ;;; Μπράβο!!!

    ReplyDelete
  30. Γεια!
    Πρώτα απ' όλα, να σημειώσω ότι βρήκαμε τη συνταγή σου ψάχνοντας για πλάκα 'υπέροχη σπανακόπιτα' (αυτό ψάχναμε μετά από τον εξής διάλογο: "τί θα φτιάξουμε;" "να φτιάξουμε μια YΠΕΡΟΧΗ ΣΠΑΝΑΚΟΠΙΤΑ".)

    Όντως, βγήκε υπέροχη! Ακολουθήσαμε πιστά τη συνταγή και θα την επαναλάβουμε σύντομα με δικές μας προσθήκες (έτσι για τη χαρά του πειραματισμού). Ευχαριστούμε πολύ!

    ΥΓ: Τριγυρίσαμε λίγο στο μπλογκ και μας έπιασε πείνα από τις λιχουδιές, έχουν κι άλλες συνταγές της μικρής κουζίνας σειρά!

    ReplyDelete
  31. Κύνθια και Αλέξη, χαίρομαι που την φτιάξατε και σας άρεσε, οπως και που βρήκατε ενδιαφέρουσες συνταγες! Να μας ξαναρθετε! :-)

    ReplyDelete
  32. Ξαναφτιάξαμε σπανακόπιτα, με φύλλο καταΐφι αυτή τη φορά, αλλά δε το συστήνουμε, έχοντας δοκιμάσει το χειροποίητο φύλλο :P
    Μας έφαγε η τεμπελιά!

    ReplyDelete
  33. Καλώς τα! Είναι καλό να μας λέτε εμπειρίες, για να τις ακούνε και οι υπόλοιποι που θέλουν να δοκιμάσουν τη συνταγή!

    ReplyDelete
  34. αγαπητη κικη μαγειρισσα,
    η συνταγη σου ανθισε σε ενα ακομη σπιτι,φοιτητικο,με πρωταριδες στην κουυζινα! η μαθητευομενη στα της κουζινας,η συγκατικος και οι φιλοι λενε πολλα μιαμ μιαμ και ευχαριστω που μοιραστηκες τουτο το ξωρκι μαζι τους!( η μαμα και η γιαγια ενθουσιαστηκαν κ κεινες στην ειδηση του εργου)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ε αυτά θέλω εγώ ν΄ακούω και να χαίρομαι! Τι καλύτερο από το να φτιάχνουν τις συνταγές μου ακόμα και πρωτάρηδες όπως λες, να πετυχαίνουν και να αρέσουν; Μπράβο σας! Καλή συνέχεια!

      Delete
  35. kalimera k apo mena thelo k egw na ksekiniso na ftiaxno fullo gia trwme sunexeia pites logo pou exw pragmata ston khpo..k thelo to paidi mou na trwei spitika..h aporia mou einai ekei me to nero otan les 1/2-3/4 ti apo ta duo la valo??to fullo den thelei fouskoma ? euxaristoooo

    ReplyDelete
  36. kalimeraaa simera tha kano thn proti mou pita me xeiropoioito fullo k exw kapoies apories..an valo mono aleuri gia oles tis xrisis pirazi?2 to 1/2-3/4 poia posotita na valo nero ?euxaristo

    ReplyDelete
  37. Οι ζύμες που δεν έχουν μαγιά ή προζύμι δεν χρειάζονται φούσκωμα. Μόνο ξεκούραση η ζύμη 20-30 λεπτά λόγω της γλουτένης, για να μπορείς να την ανοίξεις μετά.
    Ξεκίνα με μισή κούπα νερό και αν υπάρχει αλεύρι που δεν έχει ενσωματωθεί, προσθέτεις λίγο νερό ακόμα. Αν πάλι έχει πέσει πολύ νερό και κολάει η ζύμη, προσθέτεις λίγο αλεύρι. Μπορείς να βάλεις μόνο αλεύρι για όλες τις χρήσεις. Καλή επιτυχία.

    ReplyDelete