Friday, August 22, 2014

Πώς διατηρούμε ολόκληρες ωμές ντομάτες σε βάζα

..Και αφού μάθαμε πώς αποστειρώνουμε βάζα, ας φτιάξουμε ντομάτες σε βάζα για το χειμώνα.
Έχω ξαναπεί, ότι ιδανικές ντομάτες για τέτοιες παρασκευές, είναι αυτές που έχουν τα λιγότερα σπόρια, όπως οι μπουρνέλες.


Πρόσφατα μου χάρισαν ντομάτες. Μπουρνέλες δεν ήταν, αλλά ήταν τόσο νόστιμες που λυπόμουνα να τις βάλω σε βάζα. Τρώγαμε μία-μία καθημερινά, μα θα χαλούσαν σύντομα γιατί ήταν ώριμες, οπότε κάποιες μπήκαν στα βάζα.

Η Λίλιαν που μου τις χάρισε μου είπε πώς τις φτιάχνει. Και επειδή είναι απλός, πρακτικός και πολυάσχολος άνθρωπος, δεν τις ξεφλουδίζει καν.

Αν οι ντομάτες σας δεν ξέρετε από πού είναι, ξεφλουδίστε τις. Διαφορετικά, η φλούδα βγαίνει άνετα όταν ανοίξετε τα βάζα αν σας ενοχλεί.

Διαβάζοντας για την κονσερβοποίηση, σε πολλά σάιτς ζητάνε βράσιμο σε κατσαρόλα για 40 λεπτά. Έτσι λέει είσαι σίγουρος ότι έχεις κάνει σωστή δουλειά από άποψη υγείας. Η Λίλιαν τις βράζει στα βάζα για 10 λεπτά. Εγώ τα έβρασα για 15. Εσείς κάνετε όπως νομίζετε. Η Λίλιαν πάντως που κάνει αυτή τη δουλειά για χρόνια, χαίρει άκρας υγείας :-)

Εκείνο που θα πρέπει να προσέξετε, είναι να μην αφήσετε κενά μέσα στα βάζα. Οπότε, για να μην λέω σκόρπιες τις οδηγίες, έχουμε και λέμε:

Κονσερβοποίηση ωμής ντομάτας σε βάζα
Υλικά
αποστειρωμένα βάζα
ντομάτες ώριμες, κατά προτίμηση χωρίς πολλά σπόρια

Τι κάνουμε:
Αποστειρώνουμε τα βάζα όπως περιέγραψα στο προηγούμενο ποστ.
Πλένουμε, καθαρίζουμε και αποφλοιώνουμε αν θέλουμε τις ντομάτες. Αν οι ντομάτες είναι μικρές, μπαίνουν ολόκληρες στα βάζα. Εγώ τις έκοβα γιατι ήταν μεγάλες και δεν χωρούσαν από το στόμιο να μπουν. Αν θέλετε, βγάζετε τα σπόρια. Εγώ δεν είχα χρόνο και ούτε σπόρια, ούτε φλούδες έβγαλα.
Βάζουμε ντομάτες μέσα στα βάζα πολύ στριμωχτά. Πατάμε, ζουλάμε, σπρώχνουμε για να σιγουρευτούμε ότι δεν έχει μείνει κενό. Βάζουμε τόσο στριμωχτά τις ντομάτες που οι τελευταίες πρέπει να περισσεύουν και να σπρώχνουμε το καπάκι για να κλείσει!


Τοποθετούμε τα βάζα με το καπάκι κάτω σε μεγάλη κατσαρόλα.
Βάζουμε όσα βάζα χωράει η κατσαρόλα.
Ρίχνουμε νερό, να καλύπτει τα βαζάκια 2-3 δάχτυλα.
Βράζουμε για 10-15 λεπτά χρονομετρώντας μετά το βρασμό.
Αφήνουμε τα βάζα να κρυώσουν μέσα στην κατσαρόλα και φυλάμε μετά.

Πώς τεστάρουμε αν οι κονσέρβες μας έχουν σφραγίσει. Αυτό είναι κάτι που μπορείτε να κάνετε όχι μόνο με τις ντομάτες, αλλά και με μαρμελάδες, γλυκά κουταλιού κλπ.
Πιέστε με το δάχτυλό σας το καπάκι. Αν πάει κι έρχεται με άνεση κάνοντας μάλιστα επιδεικτικά κλικ κλακ και σας βγάζει τη γλώσσα, τότε δεν έχει σφραγίσει. Ένα καλά σφραγισμένο βαζάκι δεν υποχωρεί με την πίεση. Πολλές φορές μάλιστα, τα βαζάκια που δεν έχουν σφραγίσει, φαίνονται και με το μάτι. Τα καπάκια τους κάνουν ελαφριά κούρμπα που λέμε εδώ (είναι κυρτά).

Αν βλέπετε ότι κάποιο βάζο δεν έχει πάει καλά, ανοίξτε το και βάλτε το στο ψυγείο για άμεση κατανάλωση. Μην στενοχωριέστε. Συμβαίνει και στις καλύτερες οικογένειες :-)

ΜΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ που μόλις μου διευκρίνισε η Λίλιαν. Δυο από τα βαζάκια μου είχαν μαζέψει και είχαν κενό στο πάνω μέρος στην κατσαρόλα όπως τα κοιτούσα. Αν συμβεί αυτό δεν είναι κακό. Ίσα ίσα, που αυτό κανονικά θα πρέπει να συμβεί και έτσι διατηρούνται σε κενό αέρος!

Καλό Σαββατοκύριακο!

3 comments:

  1. Πολύ χρήσιμο, εγώ έκανα σάλτσα. Δεν έχω δοκιμάσει ολόκληρη ντομάτα ακόμη.

    ReplyDelete
  2. Πολύ ωραία ιδέα! Τα βαζάκια που βράζεις είναι καινούρια ή μπορούμε να βάλουμε και παλιά που έχουμε ξαναχρησιμοποιήσει;

    ReplyDelete
  3. Αριάδνη καλοφάγωτη!

    Μαρία εδώ έβαλα παλιά βαζάκια που έκλειναν καλά! Δεν ήταν καινούρια.

    ReplyDelete