Monday, March 30, 2015

Κουλουράκια αμμωνίας, της θείας Μαίρης

Όταν ήμουν μικρή, τα μοναδικά κουλούρια που κάναμε το Πάσχα ήταν αυτά της αμμωνίας. Όλο το σπίτι μύριζε αμμωνία, όπως μυρίζουν όλοι οι φούρνοι αυτές τις μέρες.
Ομολογώ ότι κουλούρια με αμμωνία δεν κάνω, γιατί έχω βρει άλλες συνταγές, γι' αυτό και ως τώρα συνταγή εδώ μέσα δεν υπήρχε. Να όμως που ήρθε η στιγμή να βάλω και κουλουράκια αμμωνίας για όποιον ενδιαφέρεται.


Τη φίλη μου την Ασπασία σας την έχω αναφέρει πολλές φορές. Με την Ασπασία κάνουμε (κάναμε για την ακρίβεια) πολύ συχνά μαγειρέματα μαζί. Στην Ασπασία αρέσει όταν κάνει μια συνταγή άλλου, αυτός ο άλλος να είναι εκεί, γιατί τον θεωρεί ειδικό :-)
Τελευταία δυσκολευόμαστε από χρόνο πολύ, με αποτέλεσματα να μας λείπουν οι μαγειρικές μας συνευρέσεις.

Με την Ασπασία φτιάχναμε κουραμπιέδες μαζί. Και μπακλαβά. Και διάφορα κέικ. Φτιάχναμε πολλά πράγματα, ΕΚΤΟΣ από ένα: τα πασχαλινά κουλούρια. Τα κουλουράκια της τα έκανε με τη θεία της τη Μαίρη, που έφτιαχνε καταπληκτικά κουλούρια. Αυτά, περίμενε να τα κάνει με τη θεία, σαν ιεροτελεστία.


Τα χρόνια περνούν όμως και οι μεγάλοι άνθρωποι φεύγουν κάποια στιγμή. Αφήνουν όμως πίσω τους παρακαταθήκη αναμνήσεις και γνώση. Έτσι, πέρυσι φτιάξαμε μαζί με την Ασπασία τα κουλουράκια της θείας Μαίρης. Χωρίς αυτήν μεν, αλλά με τη συνταγή της.
Η περιγραφή από δω και κάτω είναι της Ασπασίας, που θέλησε να γράψει δυο λόγια μαζί με τη συνταγή, για να τιμήσει τη μνήμη της.


Η θεία Μαίρη από όπου κι αν πέρασε άφησε μια πνοή δημιουργίας. Κεντήματα, κατασκευές και μπόλικη μαγειρική!
Πολλές συνταγές, πολλές ιδέες και μεράκι στην κουζίνα.
Νοιώθουμε τυχερές, η αδελφή μου κι εγώ, που  ζυμώσαμε, αναδεύσαμε και δοκιμάσαμε μαζί της ζύμες, κουλούρια μαρμελάδες και κρέμες!
Η θεία Μαίρη ήταν αρχόντισσα στην κουζίνα της!
Παραμένει στις καρδιές και στη μνήμη μας, αφού κάθε εποχή του χρόνου νοστιμίζει περισσότερο με κάποια δική της συνταγή!


Κουλουράκια αμμωνίας, θείας Μαίρης
Υλικά για 4 ταψιά
1 ½ κιλό αλεύρι
250 γρ. βούτυρο φρέσκο
400 γρ. ζάχαρη
30 γρ. αμμωνία
1 φλυτζάνι γάλα φρέσκο
6 αυγά
4-5 βανίλιες
έξτρα αυγό για το άλειμμα

Εκτέλεση
Χωρίζουμε τα αυγά σε κρόκους-ασπράδια και χτυπάμε τα ασπράδια σε σφιχτή μαρέγκα.
Χτυπάμε σε άλλο μπωλ τη ζάχαρη με το βούτυρο να ασπρίσει.
Προσθέτουμε τους κρόκους και τις βανίλιες.
Ζεσταίνουμε το γάλα και διαλύουμε την αμμωνία μέσα (να είμαστε κοντά στο μπωλ γιατί φουσκώνει).

Παλιά συνήθεια από τη μάνα μου, που έφτιαχνε μακρύ κορδόνι και στη συνέχεια το κόβαμε σε ισομερή κομμάτια για να βγαίνουν ίσια τα κουλούρια αλλά και για ταχύτητα στο πλάσιμο.

Ρίχνουμε από σουρωτήρι την αμμωνία στο μπωλ.
Ρίχνουμε σιγά-σιγά αλεύρι εναλλάξ με τη μαρέγκα και ζυμώνουμε με τα χέρια από δω και πέρα για να έχουμε αίσθηση της υφής της ζύμης, μέχρι να έχουμε μια ζύμη πολύ απαλή που δεν κολλάει στα χέρια (συνήθως παίρνει 1.250 γρ. αλεύρι).
Στρώνουμε λαδόκολλα σε ταψιά.

 
Πλάθουμε πολύ μικρά κουλουράκια γιατί φουσκώνουν.
Αλείφουμε από πάνω με αυγό που έχουμε χτυπήσει με λίγο νερό (ολόκληρο το αυγό ή μόνο κρόκο)
Προθερμαίνουμε τον φούρνο στους 180 βαθμούς και ψήνουμε για 20-30 λεπτά ανάλογα τον φούρνο.

Καλή εβδομάδα!


14 comments:

  1. Πολύ λαχταριστά! Να είστε καλά να φτιάχνετε κάθε χρόνο με την Αναστασία!

    ReplyDelete
  2. Τήν ίδια συνταγή έχω καί εγώ Κική καί κάθε χρόνο τά φτιάχνω,μού θυμίζουν την μητερα μου πού τά έφτιαχνε κάθε Πάσχα!Πρώτα από όλα κάνω τό κουλούρι μέ τόν σταυρό!Καί τού χρόνου!!Φιλιά!!

    ReplyDelete
  3. Τι γλυκιά και νοσταλγική ανάρτηση...
    Μπράβο σας που τιμάτε τη μνήμη ενός ανθρώπου με έναν τρόπο απόλυτα ταιριαστό.
    Και είναι πολύ όμορφο που προσπαθείτε να μαγειρεύετε παρέα με την Ασπασία, παρά την όποια πίεση χρόνου.
    Τα φιλιά μου!

    ReplyDelete
  4. Πολλές και διάφορες οι συνταγές για κουλουράκια αμμωνίας κι επιτέλους βρήκα τη σωστή που έχω σε παλιό βιβλίο μαγειρικής (Σοφίας Σκούρα) και που εδώ που βρίσκομαι (μακριά απ' το σπίτι μου για 1 χρόνο λόγω εργασίας) δεν μπορώ να έχω μαζί μου! Είναι τόσο απλή κι εύκολη συνταγή και βγαίνουν τόσο νόστιμα κουλουράκια που ταιριάζουν με το γάλα για πρωϊνό ή με τον καφέ το απόγευμα! Ας είναι καλά η θεία Μαίρη και φυσικά εσύ που ανάρτησες αυτή τη συνταγή!
    Εύχομαι καλό Πάσχα με υγεία και χαρά!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ήμουν σχεδόν σίγουρη ότι σε κάποια γνωστή μαγείρισσα θα ανήκε. Χτες τα φτιάξαμε πάλι με τη φίλη μου!
      Καλό Πάσχα και σε σένα εκεί στα ξένα!

      Delete
  5. Επιτέλους βρήκα την συνταγή που ήθελα! Ευχαριστώ! ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ !

    ReplyDelete
  6. πολυ καλη αναρτιση !!! ακριβως η συνταγη της πεθερας μου !!! με τη μονη διαφορα βαζω 8 αυγα ...εφχαριστουμε πολυ !!! καλη ΑΝΑΣΤΑΣΗ σε εσας και ΕΙΡΗΝΗ και υγεια σε ολο το κοσμο ...

    ReplyDelete
  7. Μπορούμε να προσθέσουμε μαχλεπι και κακουλέ

    ReplyDelete
  8. Θυμάμαι τη γιαγιά μου να φτιάχνει το Πάσχα τέτοια κουλούρια και εγώ ήμουν η βοηθός !έψαχνα συνταγή που να μοιάζει με τη δικια της και ευτυχώς βρήκα αυτή !την έφτιαξα και το 2018 και θα τα φτιάξω και φέτος !καλό Πάσχα

    ReplyDelete