Monday, September 19, 2011

Τάρτα με Μπελουσιώτικα κρεμμύδια

Τα Μπελουσιώτικα κρεμμύδια τα ξέρουμε όλοι όσοι μένουμε εδώ. Τα γνωρίζουν επίσης, πολλοί επισκέπτες που έρχονται στο νησί, και που φροντίζουν να πάρουν μερικά, φεύγοντας από δω. Αν ο επισκέπτης δε, είναι ζακυνθινός που ζει αλλού, τότε τα ζακυνθινά νεροκρέμμυδα, είναι οπωσδήποτε μέσα στις αποσκευές της επιστροφής του.


Τα Μπελουσιώτικα κρεμμύδια, είναι ένα από τα είδη κρεμμυδιών, που φύονται αποκλειστικά σε ένα χωριό της Ζακύνθου, την Κυψέλη ή Μπελούσι.


Το χαρακτηριστικό τους είναι το μεγάλο μέγεθός τους, η κατάλευκη εσωτερικά σάρκα τους και η γλυκιά γεύση τους. Εξωτερικά είναι λευκά ή με ροζ-μωβ πινελιές. Αυτά της φωτό, παραήταν ροζ, μέχρι που ξαναπήγα στο μανάβη μου για να ρωτήσω αν είναι όντως Μπελουσιώτικα (και είναι).



Η τάρτα που σκέφτηκα να κάνω, ήταν για να τα αξιοποιήσω αυτό το μοναδικό ζακυνθινό προϊόν, πέρα από τη χρήση του σε μια σαλάτα. Αντί να κάνω την κλασική ζύμη τάρτας με βούτυρο, προτίμησα να κάνω τη συνταγή για ζύμη κουρού, αντικαθιστώντας το βούτυρο με ελαιόλαδο, όπως κάνει και η Vita και όπως πολλοί από σας συνηθίζουν, στα πλαίσια μιας υγιεινής διατροφής. Θα δείτε παρακάτω, ότι η τάρτα έχει προκύψει πολύ ελαφριά, αφού το μόνο λιπαρό στοιχείο είναι το ελαιόλαδο και γιαούρτι 1,5%. Αν είστε από αυτούς που υποφέρουν από το στομάχι τους και αποφεύγουν τα κρεμμύδια, να σας πω ότι παρόλο κι εγώ ανήκω σ΄ αυτούς, η τάρτα δεν με πείραξε. Τα κρεμμύδια βράζονται, οπότε δεν γίνονται βαριά από σωτάρισμα και ίσως γι΄ αυτό να μην προκαλούν πρόβλημα.

Τα κρεμμύδια αυτά, είναι δύσκολο να τα βρει κάποιος σε άλλο μέρος πλην της Ζακύνθου, εκτός από την Αθήνα, που κατά την εποχή τους (Αύγουστο-Σεπτέμβριο), κάνουν την εμφάνισή τους σε μεγάλα σμ και αγορές. Αν δεν μπορείτε να βρείτε τέτοια κρεμμύδια, χρησιμοποιήστε άλλα λευκά κρεμμύδια. Θα σας συγχωρήσω :-).


Τάρτα με Μπελουσιώτικα κρεμμύδια
Υλικά
για τη ζύμη
150 γρ. γιαούρτι 1,5 %
¼ κούπας ελαιόλαδο
1 κ. γ. κόκκινο γλυκό πιπέρι
½ κ. γ. αλάτι
1 κ. σ. ρακή
250 γρ. αλεύρι που φουσκώνει μόνο του
για τη γέμιση
1 μεγάλο Μπελουσιώτικο κρεμμύδι (500 γρ.)
¾ κούπας νερό
αλατοπίπερο
για την επικάλυψη
300-350 γρ. γιαούρτι 1,5 %
1 αυγό
½ κ. γ. κόκκινο γλυκό πιπέρι
¼ κ. γ. αλάτι
λίγο μάραθο (εναλλακτικά άνηθο φρέσκο ή ξηρό)


Εκτέλεση
Σε ένα μπωλ, βάζουμε το γιαούρτι, το αλάτι, το πιπέρι και το λάδι. Ανακατεύουμε.
Προσθέτουμε και το αλεύρι και ζυμώνουμε να ενσωματωθεί.
Αφήνουμε τη ζύμη στην άκρη, μέχρι να ετοιμάσουμε τα κρεμμύδια (περίπου για μισή ώρα).

Καθαρίζουμε, πλένουμε και κόβουμε τα κρεμμύδια στη μέση και μετά σε λεπτές φέτες.
Σε αντικολλητικό τηγάνι ή άλλο σκεύος, βάζουμε τα κρεμμύδια μαζί με το νερό και αφήνουμε να βράσουν μέχρι να τελειώσει το νερό (περίπου 15 λεπτά), ανακατεύοντας συχνά.
Αλατοπιπερώνουμε κατά βούληση.

Προθερμαίνουμε το φούρνο στους 180 βαθμούς και λαδώνουμε μια ταρτιέρα διαμέτρου 27 εκ.
Στρώνουμε τη ζύμη στη βάση και στα πλαϊνά της, την τρυπάμε με πηρούνι και την ψήνουμε για 15 λεπτά.
Μέχρι να ψηθεί, ετοιμάζουμε την επικάλυψη γιαουρτιού.

Σε ένα μπωλ, χτυπάμε με πηρούνι για λίγο το αυγό, προσθέτουμε το γιαούρτι, το αλατοπίπερο και ψιλοκομμένο μάραθο. Ανακατεύουμε.

Όταν βγει η τάρτα, αν έχει φουσκώσει πολύ, πατικώνουμε ελαφρά τη βάση και τα πλαϊνά με ένα πηρούνι. Ρίχνουμε 4-5 κ. σ. από την επικάλυψη στη βάση και απλώνουμε να πάνε παντού. Ρίχνουμε τα κρεμμύδια σε όλη την επιφάνεια. Τέλος, από πάνω ρίχνουμε το υπόλοιπο μίγμα γιαουρτιού και ψήνουμε για 15-20 λεπτά, στους 200 βαθμούς, στην πάνω αντίσταση. Αν θέλουμε, πασπαλίζουμε με κόκκινο γλυκό πιπέρι πριν το ψήσιμο.

Tip: Το κόκκινο πιπέρι που χρησιμοποίησα, ήταν καπνιστό πιπέρι Πόζαρ. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πάπρικα.

Το γιαούρτι που χρησιμοποίησα, ήταν αρκετά αραιό. Αν το γιαούρτι σας είναι πολύ πηχτό, στην επικάλυψη μπορείτε να το αραιώσετε με 1-2 κ. σ. νερό.


Η συνταγή θα δοκιμαστεί και με κεφίρ αντί για γιαούρτι!

Αν φτιάξετε την τάρτα και περιμένετε αφορμή τα συγκεκριμένα κρεμμύδια για να κλάψετε για τις περικοπές μισθών, τις έκτακτες εισφορές, την ανεργία, το μνημόνιο και άλλες συφορές που μας έχουν βρει, τότε διαλέξτε άλλο είδος κρεμμυδιών για τη συνταγή. Αυτά, δεν κάνουν! Με τα Μπελουσιώτικα κρεμμύδια, δεν πρόκειται να κλάψετε ποτέ! Εναλλακτικά, για πολύ κλάμα, φτιάξτε κοτόπουλο στιφάδο!

Καλή εβδομάδα και ο Θεός βοηθός με τους μουρλούς που μας κυβερνάνε...

31 comments:

  1. Όταν πρωτοείδα αυτά τα κρεμμύδια τάχασα!Λέω καλέ τι κρεμμύδια είναι τούτα θεόρατα! Βέβαια έφυγα με μερικά κιλά στις αποσκευές μας.Στην Αθήνα δεν τα έχω βρει ποτέ.
    Καλή εβδομάδα αν και δεν μου φαίνεται για καλή κάτι θα σκάσει!!

    ReplyDelete
  2. Πριν αρκετά χρόνια που είχα έρθει Ζάκυνθο είχα δει αυτά τα κρεμμύδια και μου άρεσαν τρελά!!!
    Από τότε έχω να τα δω.
    Η τάρτα υπέροχη!
    Όσο για αυτούς που μας κυβερνάνε ..... άστα βράστα!!!!!

    ReplyDelete
  3. gia meze sotarisa sikotakia poulion me mpelousiotika kai mia preza mosxokarydo.ta esbisa leyko ksiro ino... orektika ta sikotakia me mpelousiotiko poy aythoni stin Bostoni! sthn Athina exoun kai Zakynthina nerokremida akouw...ti na einai ayta kai pws ta magireuoun?

    ReplyDelete
  4. Ωραία ιδέα...ενδιαφέρουσα! Σίγουρα θα δοκιμαστεί!
    Με μπυρίτσα ή κρασάκι τέλεια!
    Καλή βδομάδα Κική και υπομονή για όλους στα δύσκολα...

    ReplyDelete
  5. τα κρεμμυδια τα ειχα δει και αγορασει σε διακοπες στο νησι.
    η ταρτα σου ειναι πολυ μα πολυ ενδιαφερουσα!

    ReplyDelete
  6. Εγώ πέρσυ βρήκα σε SM στο Περιστέρι, και αγόρασα αμέσως. Πέραν της σαλάτας και των σαλτσών είχα κάνει κι' ένα ωραίο κονφί κρεμμυδιού που το χρησιμοποίησα σε ψητά.
    Αλλά η τάρτα σου παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον Κική, οπότε θα την δούμε και εκτός ίσως των νεροκρέμμυδων Ζακύνθου χα,χα,χα...

    ReplyDelete
  7. Κικίτσα μου δεν νομίζω να τα έχω δει ποτέ αυτά τα κρεμμύδια στην Αθήνα, θα το ψάξω όμως μιας και η τάρτα σου μου φαίνεται πολύ ενδιαφέρουσα!
    Καλή βδομάδα να χουμε (ελπίζω)!

    ReplyDelete
  8. Κική μου η τάρτα φαίνεται σούπερ. Τα κρεμμύδια με πειράζουν και εμένα αλλά αφού μου λες ότι η συγκεκριμένη τάρτα δεν ενοχλέι το στομάχι θα τη δοκιμάσω οπωσδήποτε. Σ'ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια!

    ReplyDelete
  9. Καλημέρα και καλή εβδομάδα!
    Super η τάρτα:-) Θα δοκιμαστεί σύντομα αλλά με άλλη γέμιση μιας και δεν έχω πετύχει ποτέ Ζακυκθινά κρεμμύδια στο ¨διάβα¨μου! Φιλιά πολλά..!!

    ReplyDelete
  10. Deli,παρομοίως δεν τα γνωρίζω,αλλά από την τάρτα σου θα το πάρω το κομματάκι μου.
    Φιλιά!

    ReplyDelete
  11. Τα έχω δει τα κρεμμύδια αυτά και εντυπωσιάστηκα! Αργότερα εντυπωσιάστηκα όταν βρήκα και μια συνταγή με αυτά -γεμιστά με κουνέλι, κάτι σαν στιφάδο σε άλλη μορφή! Στα υπόψιν λοιπόν!

    ReplyDelete
  12. ΚΙΚΗ ΜΟΥ ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ!ΩΡΑΙΑ Η ΤΑΡΤΑ ΣΟΥ ΘΑ ΤΗΝ ΦΤΙΑΞΟΥΜΕ!Ε ΝΑ ΠΙΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΙΑ ΜΠΥΡΙΤΣΑ! ΣΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΜΑΣ!

    ReplyDelete
  13. Ξελιγωτική το δίχως άλλο!!!

    ReplyDelete
  14. Τόσα πολλά κρεμμύδια σε φαγητό η αλήθεια είναι ότι δεν τα τρώω, αλλά νεροκρέμμυδα είχα αγοράσει κι εγώ όταν ήλθα στη Ζάκυνθο και ήταν πολύ ωραία όταν τα έβαλα στο φαγητό.

    ReplyDelete
  15. εγώ πάλι δεν τα ξέρω αυτά τα κρεμμυδάκια, αλλά η τάρτα φαίνεται μιαμ μιαμμ.....

    σε φιλώ...

    ΥΓ: γράψε πάλι το σχόλιο στο blog μου.. γιατί ο blogger κόλλησε και το απέρριψε! κλαψ κλαψ κλαψ

    ReplyDelete
  16. Τέλεια τάρτα, αχ αυτά τα κρεμμύδια!!!!

    ReplyDelete
  17. Εγώ τα είδα το Σάββατο στο μεγάλο Σκλαβενίτη!!! Είπα να πάρω αλλά θα ξεπατώσω πρώτα τα άλλα που έχω σπίτι και θα πάρω το επόμενο Σάββατο!

    Οσο διάβαζα το κεφίρ σκεφτόμουν και εγώ. Θα του πηγαίνει ανετότατα. Εγώ το έβαλα και στη ροδακινόπιτα μου! Μια χαρά ήταν!

    Φιλιά Κική μου, και θα την τιμήσω την ταρτούλα το Σάββατο με τον επίσημο τρόπο!

    ReplyDelete
  18. Τα έχω ακουστά τα τεράστια γλυκά κρεμμύδια της Ζακύνθου. Εδώ στον Καναδά ειναι συννηθισμένο ένα παρεμφερές είδος μεγάλου άσπρου γλυκού κρεμμυδιού που έρχεται συννήθως απο την Νότιο Αμερική. Μια φορά τα αγορασα καταλάθος, τα ειδα έτσι τεράστια και τα πήρα χωρίς να προσέξω το sweet στην ταμπέλα..
    Η τάρτα πρέπει να ειναι πολύ νόστιμη!
    Καλή εβδομάδα!

    ReplyDelete
  19. Ξανθή, ακόμα κι εγώ που τα ξέρω, κάθε φορά τα χανω με τον όγκο τους! χαχα! Μισό κιλό ήταν αυτό που χρησιμοποίησα! Χαχα!

    Αστέρι άστα. Αυτούς πρέπει να κάνουμε με τα κρεμμυδάκια! Ή καλύτερα να τους βάλουμε να καθαρίζουν! ε;

    Ανώνυμε, νεροκρέμμυδα λένε τα Μπελουσιώτικά επίσης.

    Έλενα, με μπυρίτσα τα συνόδεψα κι εγώ!

    Great, δοκίμασέ τη σε πρώτη ευκαιρία!

    ReplyDelete
  20. Πηνελόπη, να σου πω την αλήθεια, σκέφτηκα κι εγώ να φτιάξω τσάτνευ με αυτά. Μάλλον θα το κάνω. Αν μη τι άλλο, δεν θα κλάψω καθαρίζοντας!

    Έλενα, στη Βαρβακειο σίγουρα. Τα έχω δει!
    Αμήν!

    Κατερίνα, άμα στο λέω εγώ που με πειράζει ακόμα και η μουστάρδα...

    Μαρία, δοκίμασε με άλλα κρεμμύδια!

    ReplyDelete
  21. Ελενίτσα, φιλέψου!

    wonderfoodland, γεμιστα με κουνέλι; Αυτό κι αν είναι ενδιαφέρον!

    Έφη και 2 μπυρίτσες! ;-)

    Λίλα ευχαριστώ! Δύσκολα αντιστεκόμουν πάντως!

    ReplyDelete
  22. Μαρι, δεν αναλογούν πολλά στον καθένα. Μισό κιλό κρεμμύδια αν τα καθαρίσεις μένουν λιγότερα, δια οχτώ κομμάτια που έχει η τάρτα, είναι μια χαρά!

    Ζαχαρούλα, παρόλο που είσαι κοντά!
    Οκ, το έκανα!

    Μανουσίνα, βάλε τη συναδέλφισσα να σου φέρει! ;-)

    Έφη, φτιάξε διπλή δόση για το λόχο. Ο γιος μου που είναι του κρεμμυδιού, την τσάκισε!

    Eri, μια χαρά θα είναι αυτά τα γλυκά κρεμμύδια!

    ReplyDelete
  23. Και την περίμενα την συνταγή μετά από όσα μου ειχες πει! Τέλεια φαίνεται! Μου αρεσει και η βάση και η γεμιση! Φιλάκιαααααααααα

    ReplyDelete
  24. Φοβερή η τάρτα σου Κική μου!!
    Πέρασα χθες, αλλά έκανα τη βόλτα μου και σήμερα για να την εμπεδώσω :))
    Η υλοποίησή της, είναι θέμα ...ωρών!!
    Φιλιά πολλά
    καλημέρα
    Κορίτσια αν θέλετε να ...ευχαριστηθείτε κλάμα, περάστε από το Μπάλο !!!!!

    ReplyDelete
  25. Καλησπέρα Κική! Λατρεύω το μαγειρεμένο κρεμμύδι. Η τάρτα σου φαίνεται υπέροχη! Έχω φτιάξει και εγώ μια τάρτα πολύ καλή μεν αλλά είναι αρκετά παχυντική με κασέρια κλπ... Το συγκεκριμένο κρεμμύδι δεν το έχω δοκιμάσει. Ελπίζω κάποια στιγμή να το τσακώσω ;-)
    Καλό βράδυ!

    ReplyDelete
  26. Χαχαχα! Αμάν βρε Κική τι χιούμορ είναι αυτό! Λοιπόν εγώ θα έκλαιγα τα νέα μέτρα με κανονικό κρεμμύδι καθότι είμαι μακριά, αλλά με το που είδα γιαούρτι... Να πάρει! Κάνε μια παραλλαγή ''αντι για γιαούρτι''! Ή να κάνω εγώ;;; ΜΟΥΑΤΣ! (αυτό ήταν ρουφηχτό φιλί)

    ReplyDelete
  27. Αχ αυτά τα υλικά που κάνουν τη διαφορά σε κάθε συνταγή! Τέλεια δείχνει Κική. Ελπίζω να μη χάνει πολύ με άλλα κρεμμύδια...

    ReplyDelete
  28. Αυτά τα κρεμμύδια είναι τα "γλυκά" που λένε; Δeν ξέρω αν τα έχω δοκιμάσει ποτέ αλλά επειδή είμαι πολύ του κρεμμυδιού, είτε μαγειρεμένο είτε ωμό, ζηλεύω! Δι;oτι, πού θα τα βρω εγώ εδώ, μου λες;; :)

    ReplyDelete
  29. ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΡΕΜΜΥΔΙΑ ΤΑ ΑΝΑΚΑΛΥΨΑ ΦΕΤΟΣ ΣΤΟ ΣΜ.ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΗΡΑ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΞΕΡΩ ΚΑΤΙ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΥΣΗ ΤΟΥΣ Η ΤΟ ΑΡΩΜΑ ΤΟΥΣ.ΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΑ ΣΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΦΤΙΑΞΩ ΚΟΛΟΚΥΘΟΚΟΡΦΕΣ ΓΙΑΧΝΙ.ΕΓΙΝΕ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΟ ΦΑΓΗΤΟ,ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΥΜΑΜΑΙ ΑΝ ΕΚΛΑΨΑ!!!!!!!!!!!!???????????

    ReplyDelete
  30. Αγγελική θα σου αρέσει σε γεύση! Είμαι σίγουρη!

    Γιώργο ευχαριστώ!

    Ρόζα καλωσήρθες! Ελπίζω να πετύχεις κάποια στιγμή τέτοια κρεμμύδια!

    Καροτάκι, κάνε τη χωρίς γιαούρτι! Μόνο κρεμμύδια και αν θες κάνε τη σκεπαστή!

    ReplyDelete
  31. Vita τα κρεμμύδια γλυκίζουν έτσι κι αλλιώς όταν μαγειρευτούν, ακόμα και τα καυτερά. Οπότε μια χαρά θα είναι!

    Μάγδα ναι. Γλυκά. Μπορείς να την κάνεις με άλλα κρμμύδια όμως!

    Ελένη χαίρομαι που τα βρήκες. Δεν νομιζω να έκλαψες!

    ReplyDelete